لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۸

اشرف غنی: صلحی بیاید که پایان خشونت باشد نه آغاز تراژیدی دیگر


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان تاکید کرده که صلح باید به جنگ پایان دهد و آرامش را در کشور برقرار کند.

آقای غنی روز سه‌شنبه (۲۱ دلو) در نشست آنلاین با حضور نریندرا مودی صدراعظم هند که برای امضای تفاهمنامه ساخت بند شاه‌توت برگزار شد، گفت که وضعیت در افغانستان در مقایسه با هر زمان دیگر حساس‌تر شده است.

او گفت که افغان‌ها از صلح همه‌جانبۀ که به خشونت نقطه پایان بگذارد، پشتیبانی می‌کنند: "اگر صلح می‌آید، باید صلحی بیاید که در آن خشونت نباشد. نه صلحی که تراژیدی دیگری را به میان آورد. تراژیدی‌های گذشته باید برای مردم یک تجربه باشد تا بار دیگر تاریخ را تکرار نکنیم. صلح در افغانستان ممکن است، اما اگر طالبان و حامیان این گروه راه درست سیاسی را در پیش گیرند."

رئیس‌جمهور غنی تاکید کرد که خشونت و کشتار افغان‌ها در این کشور باید متوقف شود.

او گفت که کشورهای همسایه در تامین صلح در افغانستان می‌توانند نقش مهمی بازی کنند و باید در این راستا از تلاش‌های لازم دریغ نکنند.

در همین حال، نریندرا مودی صدراعظم هند در این نشست آنلاین خواستار برقراری آتش‌بس در افغانستان شد. او گفت که خشونت جاری در این کشور به نفع هیچ گروهی نیست.

در این حال عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی در نشست دیگری در کابل وضعیت جاری در افغانستان را نگران‌کننده خواند.

او گفت که طالبان از میز مذاکره روی برگردانده‌اند، اما اظهار امیدواری کرد که این وضعیت هرچه زودتر تغییر کند: "متاسفانه، موقف کنونی طالبان که میز مذاکره را ترک کرده‌اند، با آنکه یک گروه تماس آنها حضور دارد، هیچ کمکی به صلح نمی‌کند. بالاخره، صلح میان افغان‌ها است و باید نقشه صلح را افغان‌ها بسازند و به یک تفاهم برسند."

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان

آقای عبدالله تاکید کرد که یگانه راه بیرون‌رفت از وضعیت جاری گفتگو است و طرف مقابل (طالبان) باید این موضوع را درک کنند.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان افزود که هیچ بهانه‌ای برای رسیدن این کشور به صلح باقی نمانده است. او از کشورهای همسایه خواست که طالبان را به گفتگو تشویق کنند.

همزمان با آغاز کار حکومت جدید امریکا و اظهارات مقام‌های آن کشور در مورد ارزیابی توافق‌نامه صلح با طالبان، گفت‌وگوها در قطر متوقف شده و اعضای دفتر سیاسی طالبان راه برخی کشورهای خارجی را در پیش گرفته‌اند.

XS
SM
MD
LG