لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۷

مسیر: آیا حکومت حوزه پنجم را خارج از حاکمیت خود می‌داند؟


آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل
آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل

روشن شدن ابعاد رویداد ولسوالی حصه اول بهسود و ساخت بندشاه توت از سوی هند از موضوع های اصلی مورد بحث در سرمقاله های روزنامه‌های چاپ امروز چهارشنبه (۲۲ دلو) کابل است.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح سرمقاله اش‌ را به مسئله روشن شدن حادثه دهم دلو در ولسوالی حصه اول بهسود اختصاص داده است.

سرمقاله نویس نوشته است پس از ده روز از حادثه حصه اول بهسود نهادهای دولتی و غیردولتی اعلان کردند که در این رویداد ۱۱ تن کشته و ۳۱ تن دیگر زخمی شده اند.

در سرمقاله به نقل از کمیسیون مستقل حقوق بشر و وزارت داخله نوشته شده تمام افراد کشته و زخمی شده غیرنظامیان بودند که در برابر ساختمان ولسوالی حصه اول بهسود دست به تظاهرات زده بودند.

نویسنده افزوده است حالا که واقعیت رویداد بهسود روشن شده است پس دولت افغانستان باید از وزارت داخله بپرسد ابتدا در مورد این رویداد چرا خبرهای های دروغ را پخش کرد و همچنین باید با قربانیان این رویداد کمک صورت گیرد.

وزارت داخله پیش از این گفته بود به دلیل اینکه برخی از مظاهره کنندگان مسلح بودند بر آنان تیراندازی صورت گرفته است.

  • مسیر

روزنامه مسیر سرمقاله‌اش‌ را با این پرسش آغاز کرده که آیا حکومت حوزه پنجم را خارج از حاکمیت خود می‌داند؟

در سرمقاله آمده است حوزه پنجم کابل در مقایسه با دیگر حوزه‌ها ناامن است.

نویسنده به انفجار ماین مقناطیسی روز سه‌شنبه در حوزه پنجم امنیتی اشاره کرده که در آن چهار تن به شمول رئیس انکشاف دهات میدان وردک کشته شدند.

نویسنده افزوده است چنین معلوم می‌شود که حوزه پنجم امنیتی منطقه تحت حاکمیت حکومت نیست یا این‌که با رهبران سیاسی معامله شده است زیرا در آن حوزه دزدی، ترور، انفجار ماین‌های مقناطیسی بیشتر شده است.

به گفته نویسنده مسیر مقام‌های حکومتی اشتباه می‌کنند زیرا اگر حوزه پنجم ناامن شود و آن‌جا مخالفان مسلح حاکم باشند تمام کابل با تهدید مواجه می‌گردد.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد سرمقاله‌اش‌ را به ساخت بند شاه توت اختصاص داده است.

در سرمقاله آمده که ساخت بند شاه توت از سوی هند برای افغان‌ها یک خبرخوش است و چنین معلوم می‌شود که افغانان در حالت جنگ بسوی پیشرفت هم گام‌های بر می‌دارند.

نویسنده نگاشته است با ساخت این بند نه تنها این‌که ساحات زیادی زمین آبیاری می‌شوند بلکه کمربند سبز هم برای فلتر هوای کابل تکمیل می‌گردد.

موافقت‌نامه ساخت بند شاه توت در غرب شهر کابل با حضور محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور و نریندرا مودی صدراعظم هند میان وزیران خارجه هر دو کشور به طور مجازی و از طریق یک ویدیو کنفرانس روز سه‌شنبه (۲۱ دلو) امضا شد.

XS
SM
MD
LG