لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۴

تعلیق جواز 'کلوب رادیو' در هنگری واکنش‌های جهانی را برانگیخته است


اندرس آرتو، رئیس کلوب رادیو در هنگری
اندرس آرتو، رئیس کلوب رادیو در هنگری

حکومت هنگری از تمدید جواز آخرین استیشن رادیویی مستقل خبری در کشور خودداری کرده.

تعلیق جواز کلوب رادیو (Klubradio) آخرین استیشن رادیویی مستقل خبری در هنگری، نکوهش‌های بین‌المللی را در قبال داشته است.

اتحادیه اروپا و ناظران رسانه‌ها این اقدام حکومت هنگری را حمله بیشتر بر دموکراسی در این کشور عضو اتحادیۀ اروپا، خوانده‌اند.

جریان نشرات کلوب رادیو در هنگری
جریان نشرات کلوب رادیو در هنگری

حکومت پولند نیز اخیراً پیشنهادی را در مورد وضع مالیات بر رسانه‌های خصوصی در آن کشور ارائه کرده که فعالیت آن‌ها را محدود می‌کند.

کریستین ویگاند، سخنگوی کمیسیون اروپا در امور حاکمیت قانون دیروز (چهارشنبه، ۱۰ فبروی) در یک کنفرانس خبری در بروکسل با اشاره به وضعیت آزادی رسانه‌ها در پولند گفت: "ما در گزارش حاکمیت قانون، نگرانی‌های خود را در زمینۀ آزادی و کثرت رسانه‌ای در هنگری بیان کرده‌ایم. دوسیه کلوب رادیو فقط این نگرانی‌ها را تشدید می‌کند. رسانه‌ها باید بتوانند، آزادانه و مستقل در همۀ مناطق اتحادیۀ اروپا کار کنند. در هر سیستم دموکراتیک، این امر در قلب کثرت رسانه‌ای، قرار دارد."

کلوب رادیو به طور عمده در شهر بوداپست پایتخت هنگری نشرات دارد. اخبار و محتوی برنامه‌های کلوب رادیو اکثراً منتقد حکومت ویکتور اوربان صدراعظم هنگری است.

ویکتور اوربان، صدراعظم پولند
ویکتور اوربان، صدراعظم پولند

ادارۀ تنظیم کننده رسانه‌ها در هنگری گفته، این استیشن رادیویی دو بار اسناد تمدید جواز خود را به این اداره ناوقت ارسال کرده، به این ترتیب از قانون ثبت اجباری تخطی کرده است.

در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۰ میلادی، ادارۀ تنظیم کننده رسانه‌ها در هنگری که از حامیان صدراعظم ویکتور اوربان تشکیل شده، از تمدید جواز هفت سالۀ فعالیت کلوب رادیو که ۱۴ فبروری ختم می‌شود، خودداری کرد.

چنین تخلفات معمولاً جریمه می‌شود، اما اعلامیه ادارۀ تنظیم کننده رسانه‌ها در هنگری، نگرانی‌های تازه را در مورد فشارهای سیاسی دولت بر رسانه‌ها آزاد در این کشور به وجود آورده است.

دونیا میاتوویچ، کمیشنر حقوق بشر شورای اروپا در توییتی نوشته، خاموشی صدای دیگر در هنگری، یک روز غم‌انگیز دیگر برای آزادی رسانه‌هاست.

هنگری به دلیل تضعیف استقلال قوای قضائیه، محدویت رسانه‌ها و سازمان‌های غیردولتی تحت تحقیق اتحادیۀ اروپا قرار داشته و با خطر از دست دادن دسترسی به ده‌ها میلیارد یورو بودجه این اتحادیه مواجه است.

هنگری که عضو اتحادیه اروپا است، در شاخص آزادی مطبوعات در جهان در سال ۲۰۲۰ میلادی، از جملۀ ۱۸۰ کشور در ردیف ۸۹م قرار دارد.

XS
SM
MD
LG