لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۲

وزارت مالیه‌: ولسی جرگه هرچه زودتر بودجه مالی سال ۱۴۰۰ را تصویب کند


ولسی جرگه افغانستان
ولسی جرگه افغانستان

وزارت مالیه‌ افغانستان می‌گوید که در مسوده‌ سوم بودجه سال مالی ۱۴۰۰ تمام خواست‌های ولسی جرگه در نظر گرفته شده و این جرگه باید هرچه زودتر بودجه را تصویب کند.

محمد خال پاینده، سرپرست وزارت مالیه امروز (پنج‌شنبه، ۲۳ دلو) در نشست خبری‌ ای در کابل که در مسوده‌ سوم بودجه سال مالی ۱۴۰۰ تمام خواست‌های ولسی جرگه در نظر گرفته شده است.

محمد خالد پاینده سرپرست وزارت مالیه افغانستان
محمد خالد پاینده سرپرست وزارت مالیه افغانستان

آقای پاینده می‌گوید که ولسی جرگه باید هرچه زودتر بودجه را تصویب کند.

او افزود: "به تمام خواست‌های ولسی جرگه که با قانون و امکانات مالی حکومت برابر بود در سند سوم بودجه به آنها رسیدگی شده است. نگرانی‌هایی را که در این بخش داشتند و کاستی‌هایی که در بودجه وجود داشت، حل شده است."

سرپرست وزارت مالیه می‌گوید که حکومت افغانستان به ویژه این وزارت به تمام صلاحیت‌های ولسی جرگه احترام دارد، اما رد بودجه به زیان تمام شهروندان افغانستان است.

آقای پاینده می‌افزاید که در صورت عدم تصویب بودجه از سوی ولسی جرگه، میزان فقر افزایش خواهد یافت، تطبیق قراردادها با مشکل مواجه خواهد شد، رشد سکتور خصوصی کند خواهد شد، عواید دولت کاهش خواهد یافت و میزان بیکاری هم افزایش خواهد یافت.

محمد خالد پاینده سرپرست وزارت مالیه افغانستان
محمد خالد پاینده سرپرست وزارت مالیه افغانستان

به گفته آقای پاینده بر اساس این مسوده معاشات و مامورین پائین رتبۀ دولت افزایش خواهد یافت.

سرپرست وزارت مالیۀ افغانستان افغانستان می‌گوید که برای افزایش معاشات این دسته ماموران دولتی ۱.۷ میلیارد افغانی در کود احتیاطی در نظر گرفته شده است که طرح آن در میانه‌ سال مالی ۱۴۰۰ تطبیق خواهد شد.

این در حالیست که درحالیست که ولسی جرگه‌ی افغانستان مسوده بودجه‌ سال مالی ۱۴۰۰ را رد کرده است. اعضای این جرگه خواهان افزایش معاشات آموزگاران و ماموران پائین‌رتبه‌ی دولتی هستند.

در همین حال مسوولان کمیسیون مالی و بودجه‌ ولسی جرگه می‌گویند که بحث روی سند سوم بودجه جریان دارد.

اختر سلطانی، مشاور ارشد حقوقی این کمیسیون به رادیوی آزادی گفت که تا پایان هفته‌ی آینده بحث روی سند بودجه ادامه خواهد یافت.

آقای سلطانی افزود: "بحث در کمیسیون مالی و بودجه تا چهارشنبه هفته‌ آینده ادامه خواهد یافت، پس از آن تغیراتی که در مسوده آمد اگر تایید شد، بودجه تایید خواهد شد و اگر تایید نشد و وزازت مالیه بر موضع قبلی‌اش تاکید کرد که کمیسیون مالی و بودجه‌‌ ولسی حق آوردن تغییرات در بودجه را ندارد، باز هم چیزی تکرار شد که در دور قبلی صورت گرفته است."

او تاکید می‌کند که بودجه به زودی تصویب خواهد شد.

مسوده‌ سوم بودجه‌ سال مالی ۱۴۰۰ به روز شنبه‌ هفته‌ جاری برای تصویب از سوی وزارت مالیه به ولسی جرگه فرستاده شد، اما به نظر می‌رسد که هنوز هم قناعت اعضای این جرگه فراهم نشده است.

بودجه سال مالی ۱۴۰۰، ۴۷۳ میلیارد افغانی تخمین شده است که از این میان ۳۱۱ میلیارد آن بودجه عادی و ۱۶۱ میلیارد افغانی دیگر آن بودجه توسعه‌ای است.

XS
SM
MD
LG