لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۴

واکسین کمکی هند به افغانستان، پس از تایید سازمان صحی جهان، تطبیق می‌شود


واکسین ویروس کرونا که هند به افغانستان کمک کرده است.
واکسین ویروس کرونا که هند به افغانستان کمک کرده است.

وزارت صحت عامه‌ی افغانستان می‌گوید که واکسین ویروس کرونا را که هند به افغانستان کمک کرده تا زمانی که از سوی سازمان صحی جهان تایید نشود، تطبیق نمی‌شود.

سرپرست وزارت صحت عامه‌ی افغانستان می‌گوید که پس از تاییدی سازمان صحی جهان، روند تطبیق واکسین ویروس کرونا که هند به افغانستان کمک کرده، بدون تاخیر آغاز خواهد شد.

وحید، مجروح به روز پنج‌شنبه در پیوند به چگونگی تطبیق این واکسنی به خبرنگاران گفت: "برای تطبیق واکسین موجود منتظر تاییدی این واکسین از سوی سازمان صحی جهان هستیم. زمانی این واکسین جواز دریافت کرد، ما روند تطبیق آن را آغاز می‌کنیم."

وحیدالله مجروح سرپرست وزارت صحت عامه‌ی افغانستان
وحیدالله مجروح سرپرست وزارت صحت عامه‌ی افغانستان

او می‌گوید که نمایندگان سازمان صحی جهان گفته اند که روند بررسی این واکسین ۷ تا ۱۰ روز را در بر خواهد گرفت.

آقای مجروح می‌افزاید، پس از تاییدی نخست ۱۲۸ هزار دوز برای کارکنان صحی بخش دولتی و خصوصی، در مرحله‌ی دوم ۲۵۰ هزار برای نیروهای امنیتی، در مرحله‌ی سوم برای تمام کارکنان رسانه‌ای و در مرحله‌ی چهارم در فصل بهار برای آموزگاران و استادان پوهنتون‌ها تطبیق خواهد شد‌.

او می‌افزاید که پس از آن واکسین برای افراد بالاتر از ۵۰ سال، افرادی که بیماری‌های ضمنی دارند و کارکنان دولتی که تماس مستقیم با مراجعان دارند تطبیق خواهد شد.

مسوولان وزارت صحت عامه می‌گویند که ظرفیت کافی برای نگهداری و تطبیق واکسین ویروس کرونا وجود دارد که در میدان هوایی حامد کرزی ظرفیت نگهداری از ۵ میلیون دوز واکسین و در دیگر بخش‌های کشور ظرفیت نگهداری از ۳۰ میلیون دوز واکسین وجود دارد.

برای فراهم آوری واکسین به ۶۰ درصد شهروندان افغانستان ۳۲۰ میلیون دالر فراهم شده
برای فراهم آوری واکسین به ۶۰ درصد شهروندان افغانستان ۳۲۰ میلیون دالر فراهم شده

آنان می‌گویند که با بانک جهانی و دیگر سازمان‌ها، دولت‌ها و شرکت‌ها در تماس هستند که برای تمام شهروندان واکسین کوید ۱۹ را فراهم کنند و در صورت فراهم شدن واکسین، آنان در مدت ۱۵ روز برای تمامی شهروندان واکسین کوید ۱۹ را تطبیق خواهند کرد.

سرپرست وزارت صحت عامه می‌افزاید که برای فراهم آوری واکسین به ۶۰ درصد شهروندان افغانستان ۳۲۰ میلیون دالر فراهم شده که به ۶۷ میلیون دالر دیگر نیاز است تا برای این شمار شهروندان واکسین فراهم شود.

آقای مجروح می‌گوید که برای ۸ ولایت تطبیق کنندگان واکسین آموزش دیده اند و برای تطبیق واکسین در دیگر ولایت‌ها نیز ۱۰۰۰ تن استخدام شده اند.

بر اساس آمار وزارت صحت عامه، تا به حال ۵۵ هزار تن در افغانستان به کوید ۱۹ مبتلا شده اند که از این میان ۲۴۰۰ تن شان جان باخته اند.

این وزارت می‌گوید که در ۲۴ ساعت گذشته ۲۵ تن در سراسر افغانستان به ویروس کرونا مبتلا شده اند و ۵ فرد مبتلا جان باخته اند.

XS
SM
MD
LG