لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۳

وال‌ستریت ژورنال در مورد "خروج نیروهای امریکایی از افغانستان" نوشته است


روزنامه وال‌ستریت ژورنال
روزنامه وال‌ستریت ژورنال
  • وال‌ستریت ژورنال

روزنامه وال‌ستریت ژورنال مطلبی را با عنوان «راه درست خروج از افغانستان » به نشر رسانده.

در مقاله می‌خوانیم که در ماه اکتوبر امسال از ورود نیروهای امریکایی به هدف از بین بردن لانه‌های القاعده و حامیان طالب شان در افغانستان ۲۰ سال می‌گذرد و این قابل درک است که امریکایی‌ها می‌خواهند این کشور را ترک کنند.

اداره دونالد ترمپ و طالبان در ماه فبروری سال ۲۰۲۰ توافق خروج همه نیروها از افغانستان را تا اول ماه می امسال امضا کردند به شرط آنکه طالبان به وعده‌های شان در امر مبارزه با تروریزم وفا کنند.

اما نویسنده به این باور است که آن تصمیم سیاسی دونالد ترمپ رئیس جمهور سابق امریکا بود نه محاسبه استراتژیک.

حال، اداره رئیس جمهور جوبایدن آن تصمیم را بررسی می‌کند.

نویسنده گفته سؤال این است که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان چقدر مسئولانه خواهد بود.

نویسنده گفته که هدف نهایی حضور دایمی نیروهای امریکایی در افغانستان نیست.

اما نویسنده مطلب پیشنهاد کرده که تعدادی از نیروها در آنکشور باقی بمانند که توانایی جلوگیری از جنگ داخلی را داشته باشند و از احیای مخفیگاه‌های تروریزم جهانی در افغانستان جلوگیری کنند.

  • واشنگتن تایمز

روزنامه واشنگتن تایمز در مقالهٔ به سخنان جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده اشاره کرده که گفته نیروهای امریکایی شاید در اول ماه می افغانستان را ترک کنند.

رئیس جمهور جوبایدن این را در سخنرانی اش در وزارت دفاع امریکا بیان کرد.

بایدن به حیث سرقوماندان اعلی نیروهای مسلح امریکا در اولین دیدارش از وزارت دفاع دیدن کرد.

روزنامه واشنگتن تایمز می‌نویسد که سخنان جوبایدن اشاره به تغییر ضرب‌الاجل اول ماه می امسال برای خروج نیروهای ایالات متحده از افغانستان بود و تاکید بایدن براین بود که به عوض زور و فشار، از دیپلوماسی به حیث اولین وسیله استفاده می‌کند.

واشنگتن تایمز می‌نویسد که در توافقنامه میان اداره دونالد ترمپ و طالبان آمده که همه نیروهای امریکایی باید تا اول ماه می افغانستان را ترک کنند. در بدل، طالبان از جنگ دست بکشند، روابط خود با القاعده را قطع کنند و اطمینان دهند که از افغانستان بر ضد امریکا و متحدان آن استفاده نکنند.

روزنامه واشنگتن تایمز به نقل از سخنان جوبایدن می‌نویسد،اداره فعلی امریکا بر اساس وضعیت اقدام می‌کند، نه زمان و ضرب‌الاجل.

به نوشته روزنامه واشنگتن تایمز، جوبایدن این را هم گفت که با آستین و دیگر رهبران جهان مشترکا کار می‌کند که این جنگ را به طور مسئولانه پایان دهد.

XS
SM
MD
LG