لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۴

داکتران طبی: مادران معتاد به مواد مخدر، کودکان معتاد به دنیا می‌آورند


زنان معتاد به مواد مخدر
زنان معتاد به مواد مخدر

داکتران طبی: مادران معتاد به مواد مخدر، کودکان معتاد به دنیا می‌آورند.

درمان کودکانی که از مادران معتاد تولد شده اند، دشوار است.

کودکانی که مادران شان در هنگام حاملگی از مواد مخدر استفاده می‌کردند و این نوزادان نیز معتاد به دنیا آمده اند.

داکتران می‌گویند، تداوی نوزادانی که در بطن مادر از مواد مخدر متاثر و یا هم به دود آن معتاد شده اند، پیچیده است، اما آنان نوزادان متاثر از مواد مخدر و یا هم اطفال معتاد را برای ۴۵ روز همراه با مادران معتاد شان تداوی می‌کنند.

داکتر شایسته حکیم مسئول مرکز صد بستر تداوی زنان و کودکان معتاد می‌گوید، پس از ترک مواد مخدر توسط مادر، اعراض و علایم اعتیاد در وجود نوزادان نیز مشخص می‌گردد.

او می‌افزاید: "طفل معتاد زیاد گریه دارد و احساس درد می‌کند. طفل از لحاظ وضیعت روانی و جسمانی حالت خطرناک دارد، ناآرام می‌باشد و درد می‌کشد. ما مطابق به اعراض و علایم طفل و مطابق به وزن و سن طفل، پس از انجام معاینات به وی دوا داده مي‌شود."

به گفته داکتران، مصرف مواد مخدر در جریان حامله گی سبب می‌شود تا از یک مادر معتاد طفل سالم به دنیا نیاید. از همین رو، به دلیل اعتیاد مادر به مواد مخدر، طفل با مشکلات سوء تعذیه، معیوبیت و سوء شکل نیز روبرو می‌شود.

ریاست کاهش تقاضا به مواد مخدر وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید، هرچند شمار مادرانی که در هنگام حاملگی از مواد مخدر استفاده می‌کنند در افغانستان نيز زیاد است، اما تا حال در این باره تحقیقی انجام نشده است.

داکتر عبدالشکور حیدری معاون تخنیکی ریاست کاهش تقاضا به مواد مخدر وزارت صحت عامه می‌گوید که طفل از طريق پلاسنتا متاثر می‌شود: "تحقیقاتی که در سطح دنیا صورت گرفته نشان می‌دهد، وقتی مادر در هنگام حاملگی از مواد مخدر استفاده می‌کند، طفل از طریق پلاسنتا (جنین) متاثر می‌شود و بالاخره تاثیرات مواد مخدر از طریق پلاسنتا به طفل می‌رسد و زمانی‌که طفل تولد می‌شود، به مواد مخدر وابسته می‌باشد."

داکتران می‌گویند، اگر یک مادر معتاد، مواد مخدر را پیش از دوران حاملگی ترک کند، طفلی سالمی خواهد داشت، اما ترک مواد مخدر باید پیش از دوران حامله گی صورت گیرد، چون به گفته داکتران، در جریان حامله گی مواد مخدر طفل را متاثر می‌سازد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:27 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG