لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۱

استقبال وزارت حج و اوقاف از اعلامیه سازمان همکاری کشورهای اسلامی


محمد قاسم حلیمی وزیر حج و اوقاف افغانستان
محمد قاسم حلیمی وزیر حج و اوقاف افغانستان

وزارت حج و اوقاف افغانستان از اعلامیه سازمان همکاری کشورهای اسلامی(او، آی، سی) که گفته خشونت‌ها در این کشور باید هرچه زودتر متوقف شود، استقبال کرده است.

وزارت حج و اوقاف افغانستان گفته که تمام کشورهای اسلامی و سازمان‌ها، جنگ جاری در این کشور را نامشروع خوانده و خواستار توقف هرچه زودتر آن شده اند.

محمد قاسم حلیمی وزیر حج و اوقاف افغانستان و عضو شورای علمای این کشور گفت که اعلامیه اخیر سازمان همکاری کشورهای اسلامی در مورد پایان خشونت ها و سرعت بخشیدن به گفتگوهای صلح نشان می‌دهد که جنگ این کشور صبغه قانونی ندارد.

محمد قاسم حلیمی وزیر حج و اوقاف افغانستان
محمد قاسم حلیمی وزیر حج و اوقاف افغانستان

آقای حلیمی در این مور روز جمعه به رادیو آزادی گفت: "تمام کشورهای اسلامی و نهادهای اسلامی این جنگ را حرام دانسته اند. و بالآخره مردم افغانستان و تمام جهان اسلام و بنیادهای اساسی از طالبان خواسته اند که به خشونت‌ها خاتمه بدهند. مه امیدوار هستم که طالبان به این خواست گوش دهند و به تشنج وخشونت پایان دهند و به مذاکرات روی آورند."

سازمان همکاری کشورهای اسلامی(او،آی،سی) روز پنجشنبه با پخش اعلامیه‌ای ادامه خشونت‌ها در افغانستان را نگران کننده خوانده و از دولت این کشور و طالبان خواست که به خشونت‌ها هرچه زودتر نقطه پایان بگذارند. این سازمان همچان خواستار سرعت بخشیدن به گفتگوهای صلح شده است.

در اعلامیه به نقل از یوسف بن احمد العثیمین سرمنشی سازمان همکاری کشورهای اسلامی نگاشته شده که طرف‌های دخیل در بحران باید بجای گردم کردن میدان جنگ، در پیشرفت گفتگوهای صلح میان دولت افغانستان و طالبان همکاری کنند.

درهمین حال حامد تهذیب معاون سخنگوی وزارت خارجه افغانستان به رادیو آزادی گفت که دولت این کشور از اعلامیه سازمان همکاری کشورهای اسلامی استقبال می‌کند.

این در حالی است که سطح خشونت‌ها در این کشوور بالا رفته است و شهر کابل تقریباً همه روزه شاهد انفجارهای ماین و قتل‌های هدفمند است.

در تازه ترین مورد انفجارها و حمله‌های افراد مسلح ناشناس، دو روز پیش آمر حوزه پنجم شهر کابل با یک محافظش و سه کارمند ریاست انکشاف دهات ولایت میدان وردک کشته شدند و چندین نفر دیگر زخم برداشتند.

در این حال، مذاکرات صلح در قطر نیز متوقف است و دولت افغانستان گفته که هیئت گفتگوکننده طالبان به میز مذاکره حاضر نمی شود.

از سویی هم اکرم عارفی کارشناس روابط بین‌الملل می‌گوید که اعلامیه سازمان همکاری کشورهای اسلامی نشان دهنده این است که جهان به ویژه کشورهای اسلامی از وضعیت افغانستان نا خشنود اند.

آقای عارفی افزود: "این نشان می‌دهد که افکارعمومی جهان و کشورهای اسلامی از آنچه در افغانستان می‌گذرد کاملآ راضی نیست و جنگ و خشونت کنونی را از نظر دینی و اسلامی نامشروع میداند. اما متاسفانه طالبان گروهی نیست که به پیام بشر دوستانه علمای دین و کشورهای اسلامی توجه بکند".

پیش از این برخی کشورهای دیگر به شمول همسایه های افغانستان، اتحادیه اروپا و ناتو نیز از طالبان خواسته اند که سطح خشونت ها در این کشور را پایین بیاورند.

در این حال ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان به رادیو آزادی گفت که به اعلامیه سازمان همکاری کشورهای اسلامی احترام می گذارند. او همچنان گفت که غیر نظامیان را هدف قرار نداده اند و به ادامه گفتگوهای صلح در قطر نیز متعهد هستند. البته دولت افغانستان و همکاران بین‌المللی اش، به شمول امریکا، طالبان را عامل این کشتارها دانسته اند.

XS
SM
MD
LG