لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۴

حمدالله محب: طالبان قدرت مطلق می‌خواهند


حمدالله محب مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان
حمدالله محب مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان

در حالی که مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه، پایتخت قطر با سرنوشت نامعلومی روبه‌رو شده،ِ مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان گفته که طالبان خواستار حل قضیه از طریق مذاکره نیستند.

حمدالله محب روز شنبه (۲۵ دلو) پس از نشست هفتگی شورای امنیت ملی در یک نشست مشترک خبری با مسئولان امنیتی حضور یافت و گفت که طالبان به دنبال دست یافتن به قدرت مطلق هستند.

او گفت: "طالبان نمی‌خواهند که مذاکره کنند. نظر، اطلاعات و معلوماتی را که ما داریم، این است که طالبان قدرت مطلق می‌خواهند. باز هم تکرار می‌کنم که طالبان قدرت مطلق می‌خواهند. به هیچ صورت نمی‌خواهند که با کسی مشارکت داشته باشند. هرگاه مشارکت هم داشته باشند، کسانی که به آنها تسلیم می‌شوند، اگر طالبان بخواهند که یک چیزی برای شان در حکومت داده شود، آن هم باید به خوش طالبان باشد."

آقای محب افزود که طالبان بجای این که مذاکره کنند، مشغول سفر به کشورهای دیگر هستند.

شاه‌محمود میاخیل، سرپرست وزارت دفاع
شاه‌محمود میاخیل، سرپرست وزارت دفاع

شاه‌محمود میاخیل، سرپرست وزارت دفاع در این نشست اظهار امیدواری کرد که طالبان صلح کنند، اما تاکید کرد که اگر به دنبال جنگ باشند، نیروهای دفاعی افغان پاسخ خواهند داد.

او گفت: "حالت فعال دفاعی به این نمی‌گویند که آنان استراحت کنند. در آنجا پلان عملیات را تهیه می‌کنند. موتر بمب آماده می‌کنند. ماین‌های مقناطیسی می‌سازند. در هرجایی که ما چنین هسته را ببینیم، بالایش عملیات می‌کنیم. پس در این حالت ما در حالت فعال دفاعی نیستیم. همین حالا عملاً عملیات در ارغنداب کندهار و شیرزاد و خوگیانی ننگرهار ادامه دارد."

این در حالی است که امروز در ولسوالی ارغنداب ولایت کندهار نیروهای امنیتی یک موتر پُر از مواد انفجاری حامل یک بمبگذار انتحاری را نابود کردند. گروه طالبان گفته که این فرد عضو این گروه بوده است.

در اثر انفجار این موتر زرهی مملو از مواد انفجاری ۱۲ پولیس زخمی شدند.

وزارت دفاع همچنین گفته که در پی عملیاتی در ولسوالی ارغنداب ۱۸ عضو گروه طالبان کشته و ۹ عضو این گروه زخمی شدند.

احمدضیا سراج رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان
احمدضیا سراج رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان

احمدضیا سراج رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان در این کنفرانس گفت که در یک هفته گذشته ۲۲۴ تن بازداشت شده‌اند که ۱۳۰ تن آنها در حملات تروریستی دست داشته‌اند.

گروه طالبان در مورد اظهارات حمدالله محب اظهار نظر نکرده، اما این گروه در اعلامیه تازه‌ای گفته که جنگ را کاهش داده و به توافق‌نامه صلح با امریکا پابند است.

در اعلامیه این گروه تاکید شده است که تمام طرف‌ها از تبلیغات و طرح ادعاهای بی‌بنیاد دست بردارند و به وعده‌های خود پابند باشند.

XS
SM
MD
LG