لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۶

اشرف غنی: خروج غیرمسئولانه قوای شوروی سبب جنگ داخلی در افغانستان شد


خروج نیروهای شوروی سابق از افغانستان. 1988
خروج نیروهای شوروی سابق از افغانستان. 1988

محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در پیامی به مناسبت سی‌ودومین سالگرد خروج نیروهای شوروی سابق از افغانستان گفته که هدف جهاد افغانستان برقراری نظامی به خواست مردم بود، اما به دلیل خروج غیرمسئولان نیروهای شوروی، افغانستان وارد جنگ‌ چندبعدی داخلی شد.

رئیس جمهور غنی در پیامش گفته: "هدف از جهاد برحق مردم ما این بود که پس از خروج نیروهای شوروی از افغانستان، یک نظام به خواست ملت به میان بیاید تا نهادهای ملی و نظامی را تقویت و از آنان حفاظت کند، اما به دلیل اینکه خروج نیروهای شوروی مسئولانه نبود و هیچ تدبیری برای آینده کشور در آن در نظر گرفته نشده بود، افغانستان به یک جنگ داخلی چندبعدی داخل ساخته شد که در نتیجه آن، نیروهای امنیتی، نهادهای ملی و زیربناهای افغانستان از هم‌ پاشید."

آقای غنی همچنین گفته که اکنون فرصت مناسب برای برقراری صلحی فراهم شده که در آن نهادهای نظامی و ملکی حفظ و بیش‌تر از پیش تقویت شوند.

شورای عالی مصالحه ملی نیز در اعلامیه‌ای گفته که امیداوار است تلاش‌های جاری در راستای تأمین صلح، زمینه را برای پایان جنگ چهل‌ساله و پایان خشونت‌ها فراهم کند. در اعلامیه آمده که این شورا از هر اقدام عملی برای تحقق صلح استقبال می‌کند.

پیش از این نیز بارها حکومت گفته که از روند صلحی که در آن حقوق همه شهروندان کشور در نظر گرفته شود، حمایت می‌کند.

این در حالی است که گفت‌وگوهای صلح در قطر از چند هفته پیش متوقف شده و هرازگاهی مقام‌های امنیتی افغانستان مسئولیت افزایش ناامنی‌ها در پایتخت و ولایت‌های کشور را به دوش طالبان می‌اندازند - چیزی که این گروه آن را همواره رد کرده‌است.

XS
SM
MD
LG