لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۰

شورای عالی مصالحه ملی: گروه طالبان گفت‌وگوهای صلح را متوقف کرده است


آرشیف، هیئت گفت‌وگو کننده گروه طالبان در قطر
آرشیف، هیئت گفت‌وگو کننده گروه طالبان در قطر

به ادامه بن‌بست در گفتگوهای صلح، شورای عالی مصالحه ملی افغانستان گفته که گروه طالبان منتظر مشخص شدن موضع دولت امریکا است.

عزیزالله دین‌محمد معاون این شورا می‌گوید که طالبان می‌خواهند بدانند که بررسی حکومت امریکا از اجرای توافق‌نامه صلح با این گروه، تصمیم دولت امریکا را تغییر می‌دهد یا نه: "طالبان منتظر نتیجه بررسی امریکا هستند. همچنین به کشورهای دیگر نیز سفر کردند. امریکا هم می‌خواهد به نام بررسی امتیاز بگیرد، اما طالبان هم می‌گویند اگر توافق‌نامه بررسی می‌شود و پس از بررسی در آن تغییر بیاید و شرایطی وضع شود، آن‌ها هم شرایطی دارند. به همین خاطر گفت‌وگوها از سوی طالبان متوقف شده است."

عزیزالله دین محمد معاون شورای عالی مصالحه ملی افغانستان
عزیزالله دین محمد معاون شورای عالی مصالحه ملی افغانستان

پس از آغاز کار جو بایدن، رئیس جمهوری جدید امریکا، حکومت او دستور داد که توافق‌نامه میان امریکا و طالبان بررسی شود.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا گفته که می‌خواهد بداند که در این توافق‌نامه چه آمده است، طالبان چه تعهداتی کرده‌اند و چه مسئولیت‌هایی به عهده امریکا است.

در همین حال یک عضو هیئت مذاکره‌کننده حکومت افغانستان می‌گوید با گذشت یک ماه هنوز هم هیئت طالبان به میز مذاکره حاضر نشده است.

این عضو هیئت مذاکره‌کننده حکومت افغانستان که خواسته نامش گرفته نشود به رادیو آزادی گفت که طالبان بهانه‌گیری کرده و آماده گفت‌وگو نمی‌شوند.

پیش از این رسول طالب عضو دیگر این هیئت، طالبان را متهم کرده بود که اصلاً علاقه‌مند گفتگوهای معنی‌دار صلح نیستند.

رسول طالب عضو هیئت مذاکره کننده دولت افغانستان
رسول طالب عضو هیئت مذاکره کننده دولت افغانستان

گروه طالبان در مورد این اظهارات واکنش نشان نداده‌است.

اما سهیل شاهین عضو هیئت مذاکره‌کننده این گروه در قطر، در صفحه تویترش نوشته که هدف این گروه تشکیل نظام اسلامی است.

وی افزوده که نظام اسلامی باید به گونه‌ای ایجاد شود که تمام افغان‌ها در آن مشارکت داشته باشند، عدالت حاکم شود و چنین صلحی آمدنی است.

اگر طالبان علاقه‌ای به ادامه گفت‌وگوهای صلح ندارند، گفتگو‌کنندگان دولت در دوحه چه می‌کنند؟

ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح می‌گوید: "هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان سرگرم کار مجالس داخلی و مجالس با کشورهای حمایت‌کننده است. همچنین با مردم به گونه آنلاین نشست‌ دارد. خواست مردم افغانستان همین است که جانب مقابل هرچه زودتر به میز گفت‌وگو حاضر شود تا روی مسایل اساسی بحث شود."‌

ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح
ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح

دور دوم گفت‌وگوهای صلح میان هیئت حکومت افغانستان و طالبان در شانزدهم جدی آغاز شد، اما پس از چهار نشست گفت‌وگوها بدون رسیدن به نتیجه به بن‌بست رسید.

این در حالی است که بار دیگر جنگ و قتل‌های هدفمند در افغانستان شدت گرفته و نمایندگان دیپلوماتیک خارجی در کابل از جمله اتحادیه اروپا خواهان پایان دادن به چنین قتل‌ها و آغاز دوباره گفت‌وگوها شده‌اند.

با این حال، محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در پیامی به مناسبت سی‌و‌دومین سالگرد خروج نیروهای شوروی سابق از افغانستان، گفته که افغان‌ها با رسیدن به صلح ثابت خواهند کرد که باور به عدم برقراری صلح نادرست است.

XS
SM
MD
LG