لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۹

"۲۵ میلیون اصله نهالی در افغانستان غرس می‌شود"


آرشیف، برنامه نهال شانی در ولایت بدخشان
آرشیف، برنامه نهال شانی در ولایت بدخشان

در ادامه برنامه حسابدهی دولت به ملت، ادارۀ ملی حفاظت از محیط زیست و شاروالی کابل دست‌آوردها و برنامه‌های شان را با خبرنگاران در کابل شریک کردند.

شاه‌زمان میوندی، رئیس ملی ادارۀ ملی حفاظت از محیط زیست در این نشست به خبرنگاران گفت که این اداره در سال جاری خورشیدی بیش از ۹۶ درصد بودجۀ عادی و بیش از ۹۷ درصد بودجۀ انکشافی خود را مصرف کرد.

آقای میوندی گفت که این اداره با همکاری دیگر اداره‌های دولتی در نظر دارند که ۲۵ میلیون نهال در سال آینده غرس کنند: "تهیه طرح و پلان تطبیقی غرس ۲۵ میلیون اصله نهالی در بیستم حوت، روز ملی نهال‌شانی، و کلاً در فصل نهال‌شانی جاری با مشارکت مردمی، سکتور دولتی و خصوصی در سراسر کشور غرس خواهد گردید."

او گفت که در سال جاری خورشیدی ۱۷.۵ میلیون نهال در سراسر کشور از سوی ادارۀ ملی حفاظت از محیط زیست در همکاری با دیگر اداره‌های دولتی غرس شد.

مسئولان ادارۀ حفاظت از محیط زیست می‌گویند که در سال جاری اقدامات زیادی در راستای حفاظت از محیط زیست صورت گرفته‌اند، اما به دلیل اندک بودن بودجه، این اقدامات کافی نیست.

به گفتۀ آنان در سال روان خورشیدی از ۶۰ مورد قاچاق پرندگان و حیوانات وحشی جلوگیری شده و ۷ محل در مناطق مختلف افغانستان به عنوان محلات حفاظت شده اعلام شده است.

ادارۀ ملی حفاظت از محیط زیست می‌گوید که ۵۷۰ منبع تولید آلودگی هوا در کابل شناسایی و تحت پیگرد قرار گرفته و ۵۶۷ منبع دیگر تولید آلودگی هوا به دلیل فعال نشدن فلترهای شان، مرکز گرمی‌های شان بسته و به لوی سارنوالی معرفی شده‌اند.

این اداره می‌گوید که بودجه آن در سال آینده افزایش خواهد یافت و خدمات بهتری ارائه خواهد کرد.

از سوی دیگر، مسئولان شاروالی کابل در نشست حسابدهی دولت به ملت گفتند که در سال جاری خورشیدی در مصرف بودجه سالانه ۵ تا ۷ درصد نسبت به سال گذشته صرفه‌جویی کردند.

داوود سلطان‌زوی، شاروال کابل گفت که در سال جاری هزارها جریب زمین در کابل از دست غاصبان خارج شد و ۱.۵ میلیون متر مربع محلات سبز غصب شد هم دوباره به محلات سبز تبدیل شدند.

این اداره همچنین از محدودیت‌های مالی، کمبود قوانین و مقررات، عدم همکاری مردم و نبود ظرفیت کافی به عنوان مشکلات اساسی‌اش در راستای اجرای برنامه‌های شاروالی یاد می‌کند.

XS
SM
MD
LG