لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۸

والی هرات: شماری از آتش‌سوزی در گمرک اسلام‌قلعه سوءاستفاده کردند


آتش‌سوزی در بندر اسلام‌قلعه در هرات
آتش‌سوزی در بندر اسلام‌قلعه در هرات

عبدالوحید قتالی، والی هرات گفته که تعدادی از گروه‌ها از آتش‌سوزی در گمرک اسلام‌قلعه سوءاستفاده کرده‌اند.

دو روز پس از آتش‌سوزی در گمرک اسلام قلعه در هرات، والی هرات جنبه‌های دیگری از این حادثه را فاش کرده است.

عبدالوحید قتالی گفت که تعدادی از گروه‌های مافیایی از جمله شماری از رانندگان از این حادثه سوءاستفاده کرده‌اند.

به گفته والی هرات، برخی از کالاها و وسایل نقلیه را رانندگان برای سرقت سوزانده و یا پنهان کردند و برخی از گروه‌های مافیایی در تلاش فرار مالیاتی بودند.

عبدالوحید قتالی، والی هرات
عبدالوحید قتالی، والی هرات

آقای قتالی می‌گوید: "چرا امروز مافیا کمک نمی‌کند که موترها را به داخل گمرک ببریم. من در کنار تجار خود هستم و می‌شناسم‌شان. اما درصدی زیادی که امروز آمده‌اند و ادعا می‌کنند کسانی هستند که در آنجا فساد کرده‌اند و امروز حاضر نمی‌شوند که موترها بیایند. تمام راننده‌ها فرار کرده‌اند. حاضر نشدند که از ساحه بیرون‌شان کنیم و اسکورت‌شان کنیم. فقط به این امید که بارشان افشا نشود و دوم این که بتواند بارشان را در داخل قریه تخلیه کند. هشتاد درصد وقت ما را نافرمانی‌های آنان گرفت."

عبدالوحید قتالی همچنین گفت که در روز آتش‌سوزی بر خلاف معمول به جای ۶۰۰ عراده موتر، ۲،۵۰۰عراده موتر در گمرک جمع شده بودند که ۸۵ درصد آن‌ها از سوختن نجات یافتند و ۱۵ درصد دیگر به گونه‌ کامل در آتش سوختند.

والی هرات با آن که دلیل آتش‌سوزی را انفجار یک تانکر گاز عنوان کرد، اما توضیح جزئیات بیشتر آن را به پایان بررسی‌ها موکول کرد.

اما اتاق تجارت و صنایع افغانستان علت آتش‌سوزی در گمرک اسلام قلعه را غفلت وظیفوی مسئولان و فساد عنوان می‌کند.

زمان هاشمی، رئیس هیئت عامل این اتاق به روز دوشنبه (۲۷ دلو) در یک نشست خبری گفت که در روز آتش‌سوزی در گمرک اسلام قلعه نزدیک به ۴۰ درصد کالای تجاری سوخت یا چپاول شد.

موترهای آتش گرفته در بندر اسلام‌قلعه هرات
موترهای آتش گرفته در بندر اسلام‌قلعه هرات

آقای هاشمی می‌گوید: "آتش‌سوزی هرات در نتیجۀ ناامنی، نه بلکه به دلیل غفلت، بی‌پروایی و فساد مسئولان به میان آمده است. ناامنی در کشور قابل توجه است، اما خواست سکتور خصوصی آوردن اصلاحات، شفافیت و حساب‌دهی در گمرکات است که حکومت نیز قادر به انجام آن است. برای آوردن اصلاحات در این بخش به اراده نیاز است."

آتش‌سوزی در گمرک اسلام‌قلعه در هرات حدود ۱:۴۵ دقیقه روز شنبه از تانکر تیل آغاز شد و پس از آن به تمام گمرک گسترش یافت.

بازرگانان و اتاق تجارت و صنایع افغانستان زیان مالی این آتش‌سوزی بیش از ۲۰۰ میلیون دالر عنوان می‌کنند، اما حکومت می‌گوید که برای بررسی زیان مالی این آتش‌سوزی هیئت جداگانه‌ای تشکیل داده که فردا کارش را آغاز می‌کند.

XS
SM
MD
LG