لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۸

ینس ستولتنبرگ: اولویت ناتو امنیت افغانستان است


آرشیف، نیروهای ناتو در افغانستان
آرشیف، نیروهای ناتو در افغانستان

سرمنشی ناتو می‌گوید، هنوز هم اولویت این پیمان در افغانستان همین است که نگذارد این کشور دوباره به لانه امن تروریستان بین‌المللی مبدل شود.

ینس ستولتنبرگ در آستانه اجلاس وزیران دفاع ناتو، دوشنبه (۲۷ دلو) در یک نشست آنلاین با خبرنگاران، به پرسش رادیو آزادی در مورد اینکه اولویت ناتو بیرون شدن کامل از افغانستان در اول ماه می است یا ماندن در این کشور، پاسخ داد.

آقای استولتنبرگ می‌گوید: "اولویت ما این است که افغانستان دو باره به لانه امن تروریستان بین‌المللی مبدل نشود. از روز نخست همین برای ما اولویت بوده، هنگامی که ۲۰ سال پیش به افغانستان رفتیم. نه تنها برای افغان‌ها بلکه برای امنیت اعضای ناتو هم مهم است. حمله‌های یازدهم سپتمبر باعث ماموریت ناتو در افغانستان شد. اولویت ما در این مورد که نگذاریم افغانستان به مرکز امن تروریستان بین‌المللی مبدل شود، برجا باقی است."

ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو
ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو

انتظار می‌رود وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو روزهای چهارشنبه و پنجشنبه همین هفته نشست آنلاین‌شان را برگزار کنند که افغانستان جز از آجندای آن است.

سرمنشی ناتو می‌گوید، این پیمان به خاطر پروسه صلح، حضورش را در افغانستان اندکی کاهش داده اما تا هنوز به این تمرکز می‌کند که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان به پای خود شان ایستاده باشند.

ینس ستولتنرگ، نیروهای افغان را در مبارزه با تروریزم خیلی موثر دانست.

او گفت: "برای مبارزه با تروریزم، بهترین اسلحه ما، آموزش و افزایش توانایی نیروهای محلی است.به هر اندازه که برای افغان‌ها توانایی داده شود تا در برابر تروریزم بجنگند و کشور شان را با ثبات کنند، به همان اندازه به نفع متحدان ناتو تمام می‌شود. بنابر همین دلیل ما به کاهش نیروها به صورت تدریجی آغاز کرده‌ایم. پارسال هم به خاطر این که بخشی از پروسۀ صلح بودیم، حضور ما را کاهش دادیم."

سرمنشی ناتو همچنان گفت، در حال حاضر شمار نیروهای ناتو در افغانستان به حدود ۱۰ هزار تن می‌رسد. چند سال پیش شمار این نیروها به ۱۳۰ هزار تن می‌رسید و در آن هنگام آن‌ها در ماموریت‌های جنگی دخیل بودند.

بر اساس توافقی که حدود یک سال پیش میان واشنگتن و طالبان در قطر امضا شد، باید تمامی نیروهای بین‌المللی تا اول ماه می افغانستان را ترک کنند.

امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر
امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر

سرمنشی ناتو گفت که این پیمان نمی‌خواهد بیش از نیاز در افغانستان بماند اما به صورت شتاب‌زده برای خروج نیروها هم عمل نخواهد کرد.

دونالد ترمپ رئیس جمهور پیشین امریکا گفته بود که بر اساس توافق پارسال با طالبان، شمار نیروهای کشورش را در افغانستان به ۲،۵۰۰ تن کاهش داده است.

حالا اداره رئیس جمهور بایدن می‌گوید که توافق و خروج مکمل نیروهای امریکایی تا ماه می امسال را ارزیابی می‌کند.

XS
SM
MD
LG