لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۳

‎نیویارک تایمز: طالبان حمله‌های‌شان را شدت بخشیده‌اند‎


روزنامه‌های جهان
روزنامه‌های جهان
  • نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در شماره تازه خود مقالهٔ را دربارهٔ تسریع فعالیت‌های طالبان در آستانه خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به نشر رسانده است.

در این مقاله می‌خوانیم، زمانی که اداره جوبایدن درباره خروج و یا حضور بقیه نیروهای خود در افغانستان سرگرم بحث است، طالبان خود را به مرکزهای برخی از شهرها نزدیک ساخته می‌رود.

روزنامه نیویارک تایمز در این مقاله نخست به ولایت‌های کندز و بغلان در شمال افغانستان اشاره کرده که طالبان با وجود موسم سرما به حمله‌های‌شان دوام می‌دهند.

طالبان در برخی از مناطق برضد نیروهای افغان از درون استفاده می‌کنند و روزنامه نیویارک تایمز در این مقاله به تلاشی مسافران توسط جنگجویان طالبان در مسیر شاهراه‌ها هم اشاره کرده است.

روزنامه نیویارک تایمز در ادامه مقاله از معضلهٔ دیگر اداره کنونی ایالات متحده نیز یاد کرده که گویا حضور و عدم حضور نیرو‌های امریکایی در افغانستان مشکلات ایجاد می‌کند.

روزنامه می‌نویسد که اگر امریکا موافقتنامه سال ۲۰۲۰ میلادی با طالبان را عملی کند و تا اول ماه می نیروهای خود را از افغانستان خارج کند، طالبان پیشروی کرده و حکومت را به چالش‌های تازهٔ رو به رو خواهند کرد.

به گفتهٔ روزنامه اگر سربازان امریکایی فراتر از ماه می در افغانستان باقی بمانند، طالبان موافقتنامه دوحه را بی اعتبار اعلام می‌کنند و یک بار دیگر، حمله‌ها بر نیروهای امریکایی را از سر شروع می‌کنند.

روزنامه نیویارک تایمز در ادامه مقاله می‌نویسد که حکومت افغانستان از امریکا و جامعه جهانی می‌خواهد که در ارتباط به خروج نیروهای‌شان نظریات نظامیان، مشاوران و صاحب نظران‌شان را جدی مدنظر گیرند.

  • دیلی میل

روزنامه دیلی میل مقاله‌ای را در باره آتش‌سوزی در بندر اسلام‌قلعه در هرات به نشر رسانده که پس از سه روز، دوشنبه مهار شد.

در مقاله آمده که بعد از تلاش تیم‌های اطفاییه افغانستان و ایران این آتش‌سوزی خاموش شد.

روزنامه دیلی میل در این مقاله نوشته که آتش‌سوزی روز شنبه بعد از یک انفجار رخ داد. به دنبال آن تانکرهای تیل یکی پی دیگر منفجر شدند و شعله‌های آتش و دود همه منطقه را فرا گرفت.

در ادامه این مقاله دیلی میل می‌خوانیم که این انفجارها و آتش‌سوزی گسترده باعث شد که جریان برق در شهر هرات متضرر شود و شهر به تاریکی فرو رود.

روزنامه به اظهارات والی هرات هم اشاره کرده که گفته، آن‌ها در حال حاضر سرگرم جمع‌آوری معلومات در باره تلفات جانی و مالی اند.

آمار ابتدایی نشان می‌دهد که در نتیجه این آتش‌سوزی ۲۰ نفر زخمی شده و از جمع آن‌ها تعدادی را برای تداوی به ایران برده‌اند.

بعد خبرگزاری رویترز شماری زخمی‌ها را ۶۰ تن گزارش داد.

بر اساس گزارش‌ها در نتیجه این آتش‌سوزی و انفجار که دلایل آن تا هنوز معلوم نیست بیش از ۵۰۰ میلیون دالر به تاجران افغان صدمه رسیده است.

XS
SM
MD
LG