لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۵

انعکاس موضوعات افغانستان در شماری از روزنامه های جهان


آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
  • واشنگتن ایگزمینر

واشنگتن ایگزمینر در مورد نشست دو روزۀ وزیران دفاع ناتو نوشته که در آن لوید آستین به عنوان وزیر دفاع کابینۀ جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده هم اشتراک می‌کند.

در نشست آنلاینی که امروز (چهارشنبه، هفدهم فبروری) آغاز می‌یابد در مورد حضور نیروهای بین‌المللی در افغانستان هم بحث می‌شود.

طبق توافق ادارۀ دونالد ترمپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده با طالبان قرار است تمامی نیروهای بین‌المللی تا اول ماه می از افغانستان بیرون شوند به شرط آنکه طالبان به وعده‌های‌شان در مورد مبارزه با تروریزم وفا کرده باشند.

متحدان امریکا منتظراند بدانند که اکنون چه تصمیمی اتخاذ کنند.

در مطلب آمده که از قرائن بر می‌آید که در این نشست آستین به همپیمانان کشورش در ناتو جوابی نخواهد داشت.

پیشاپیش، ینس استولتنبرگ سرمنشی ناتو به روز دوشنبه گفت در زمان مناسب افغانستان را ترک خواهند کرد. او از طالبان خواست که خشونت‌ها را کاهش دهند و به تعهدات‌شان در کار مبارزه با تروریزم وفا کنند.

طالبان از ادارۀ بایدن خواسته اند که توافق ماه فبروری در دوحه قطر را به طور کامل تطبیق کند. اما قبلاً هیئتی در گزارشی مفصلی به کانگرس امریکا گفته که روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را تمدید کند.

  • نیویارک تایمز

روزنامۀ نیویارک تایمز نوشته که محکمۀ اروپا از جرمنی در مورد قضیۀ کشتار غیرنظامیان افغان در سال ۲۰۰۹ در قندز حمایت کرده.

در آن رویداد تا به نود غیرنظامی کشته شده بودند. بعد از رویداد، برخی از غیرنظامیان جرمنی را در مورد تحقیق در بارۀ حملات تقریباً دوازده سال پیش بر تانکرهای تیل به چالش کشیده بودند.

اما در مطلب آمده که محکمۀ حقوق بشر اروپا در فرانسه روز سه‌شنبه با صدور حکمی گفت که تحقیقات جرمنی در مورد بمباردمان بر تانکرهای تیل، کنوانسیون حقوق بشر اروپا را نقض نکرده.

در ادامه آمده که در شب حادثه، جنگجویان طالبان دو تانکری را که تیل نیروهای ناتو را حمل می‌کردند، ربوده بودند. اما در مطلب آمده که تانکرهای تیل در ساحۀ ریگی در دریای قندز گیر مانده بودند که چیزی بیش از شش کیلومتر از پایگاه ناتو در قندز فاصله داشت.

افسری به نام جورج کلین قوماندان آن پایگاه از نیروهایی امریکایی کمک هوایی خواسته بود چونکه در آن زمان فکر کرده بود که جنگجویان از تانکرهای تیل به حیث بمب‌های سیار کار خواهند گرفت.

برخی از رسانه‌ها و خبرگزاری‌های بین‌المللی دیگر هم به این موضوع پرداخته اند. به طور مثال، خبرگزاری دی پی آی آلمان گفته مردی که دو پسرش را در آن حمله از دست داده بود، قضیه را به محکمۀ حقوق بشر اروپا کشانده بود.

  • دی پی آی

دی پی آی افزوده که خانواده‌های قربانیان برای جبران خساره به چند محکمه در جرمنی هم مراجعه کرده بودند، اما در ادامه آمده که درخواست‌های‌شان به شمول تازه‌ترین مورد در ماه دیسمبر رد شده.

در ابتدا گزارش شده بود که در آن رویداد جنگجویان طالبان کشته شده اند. اما بعداً تحقیقات نشان داد که بسیاری از کشته شدگان غیرنظامی بودند و گفته شد که برای گرفتن تیل به دور تانکرها تجمع کرده بودند.

XS
SM
MD
LG