لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۰

هشت صبح: نشست وزیران دفاع ناتو برای افغانستان سرنوشت‌ساز است


روزنامه‌های کابل
روزنامه‌های کابل
  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح درمورد نشست امروز چهارشنبه (۱۷ فبروری) وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو نوشته که این نشست برای افغانستان بسیار سرنوشت‌ساز است.

این روزنامه نوشته که این نشست در حالی برگزار می‌شود که طالبان به توافقنامه صلح با امریکا به‌گونه کامل عمل نکرده و حتا میز مذاکره را ترک کرده‌اند.

به نوشته روزنامه، سطح خشونت‌ها در حال حاضر در افغانستان بلند است و این نگرانی وجود دارد که در بهار آینده بیشتر افزایش یابد.

روزنامه هشت صبح نوشته است، از طالبان بارها خواسته شده که خشونت‌ها را کاهش دهند و با القاعده روابط خود را قطع کنند اما روزنامه نوشته که این گروه به این خواست ها توجه نکرده‌است.

روزنامه تاکید کرده که اگر نیروهای خارجی در چنین حالتی افغانستان را ترک کنند این نگرانی وجود دارد که ممکن افغانستان با فاجعه بزرگی روبرو شود.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد سرمقاله‌ خود را با این جمله آغاز کرده که حمایت نظامی افغانستان از اولویت‌های اصلی ایالات متحده و ناتو است.

در ادامه سرمقاله آمده که با درنظرداشت وضعیت جاری در افغانستان، امریکا و ناتو به این نتیجه رسیده‌اند که اگر امریکا بربنیاد توافق‌نامه صلح با طالبان، همه‌ سربازانش را تا ماه می از افغانستان بیرون‌ کند، افغانستان با چالش‌های جدی روبرو خواهد شد.

به نوشته نویسنده، حمایت بین‌المللی دولت افغانستان، طالبان را وادار کرده که بجای جنگ به صلح روی آورند.

روزنامه نوشته که اما در مورد خروج‌ نا به هنگام و غیر مسوولانه نیروهای خارجی از این کشور باید تجدید نظرشود.

نویسنده تاکید می‌کند که خروج نیروهای خارجی از افغانستان باید وابسته به اوضاع جاری در این کشور باشد.

  • اطلاعات روز

و روزنامه اطلاعات روز مطلبی را درباره خسارات آتش‌سوزی در گمرک اسلام‌قلعه ولایت هرات نوشته‌است.

در مطلبی در این باره آمده که گمان می‌رود در نتیجه این آتش‌سوزی ۵۰ میلیون دالر به بازرگانان زیان رسیده باشد.

روزنامه نوشته که اشیا و اجناسی که سالم مانده بود نیز از سوی مردم به غارت برده شده‌ و برخی اجناس که قسما تخریب شده نیاز به ترمیم دارد.

به نوشته این روزنامه برخی تاسیسات این گمرک یا از بین رفته و یا هم سرقت شده و گمرک به بازسازی اساسی نیاز دارد.

نویسنده مطلب به در خواست مردم به‌ویژه بازرگانان اشاره کرده و نوشته که لازم است، این گمرک از اسلام‌قلعه به شهر هرات انتقال داده شود تا از چالش‌های امنیتی آن نیز کاسته شود.

XS
SM
MD
LG