لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۳

ناتو: یکجا با امریکا دربارهٔ حضور نیروهای بین‌المللی در افغانستان تصمیم می‌گیریم


آرشیف، نیروهای امریکایی در افغانستان
آرشیف، نیروهای امریکایی در افغانستان

ینس ستولتنبرگ، سرمنشی ناتو یک بار دیگر از طالبان خواست که خشونت را در افغانستان کاهش دهند و رابطۀ‌شان با گروه‌های تروریستی بشمول القاعده را قطع کنند.

سرمنشی ناتو می‌گوید، یکجا با ایالات متحده در مورد آیندۀ حضور حدود ده هزار نیروی بین‌المللی در افغانستان تصمیم خواهند گرفت.

آقای ستولتنبرگ این سخنان را پس از پایان روز اول نشست آنلاین وزیران دفاع ناتو ابراز کرد.

ستولتنبرگ می‌گوید: "طوری که می‌دانید پس از حمله‌های یازدهم سپتمبر ما یکجا به افغانستان رفتیم. ما در مورد حضور خود یکجا تصمیم گرفتم. ما در مورد این که در زمان مناسب ترک کنیم نیز یکجا تصمیم خواهیم گرفت. حالا مشوره و هماهنگی می‌کنیم. ما پنجشنبه بحث‌های خواهیم داشت که در مورد نتیجۀ آن از پیش چیزی نخواهم گفت. اما تمامی متحدان بشمول ایالات متحده از نزدیک هماهنگی می‌کنند و سپس مشترکاً تصمیم خواهیم گرفت. طالبان باید خشونت را کاهش دهند. طالبان با نیت خوب گفت‌وگو کنند. طالبان رابطۀ خود با گروه‌های تروریستی بین‌المللی بشمول القاعده و حمایت از آن‌ها را متوقف کنند."

ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو
ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو

از زمان به قدرت رسیدن جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در ماه جنوری امسال، نخستین بار است که وزیران دفاع ناتو در مورد آیندۀ مأموریت این پیمان در افغانستان و عراق و نیز چالش‌ها از طرف روسیه و چین از راه دور بحث می‌کنند.

بحث‌های امروز پنج‌شنبه (۳۰ دلو) آن‌ها در مورد مأموریت ناتو در افغانستان و عراق خواهد بود.

رحمت‌الله اندر سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان به رادیو آزادی گفته است، انتظار آن‌ها این است که با توجه به وضعیت کنونی در مورد آیندۀ حضور نیروهای ناتو در افغانستان تصمیم گرفته شود.

ادارۀ جو بایدن گفته است، سرگرم بازنگری موافقت نامۀ بیست و نهم ماه فبروری ایالات متحده با طالبان است، تا مشخص شود که طالبان به وعده‌های‌شان عمل می‌کنند.

طبق توافق ادارۀ دونالد ترمپ رئیس جمهور پیشین ایالات متحده با طالبان، قرار است تمامی نیروهای بین‌المللی تا اول ماه می از افغانستان بیرون شوند به شرط آن که طالبان به وعده‌های‌شان در مورد مبارزه با تروریزم وفا کرده باشند.

امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر
امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر

ستولتنبرگ در این مورد گفت: "در معامله، ضرب‌الاجل خروج اول ماه می است. اما وعدۀ ترک افغانستان بر اساس شرایط است. حضور ما در افغانستان مطابق شرایط است. طالبان باید به تعهدات‌شان عمل کنند. آنچه را حالا ناتو انجام می‌دهد این است که پیش از همه برای حمایت از پروسۀ صلح و تطبیق کامل معامله هرچی در توان داریم انجام می‌دهیم. ما در زمان درست ترک خواهیم کرد. اما حالا تمرکز ما این است که چگونه می‌توانیم از تلاش‌های صلح حمایت کنیم."

به گفتۀ مقام‌ها، با وصف آغاز مذاکرات میان دولت افغانستان و طالبان در ماه سپتمبر پارسال در قطر، خشونت در افغانستان افزایش یافته است.

سکات میلر، قوماندان عمومی نیروهای بین‌المللی در افغانستان به خبرگزاری رویترز گفته است، سطح خشونت طالبان به مراتب بیشتر از گذشته است.

جنرال سکات میلر، قوماندان نیروهای بین‌المللی در افغانستان
جنرال سکات میلر، قوماندان نیروهای بین‌المللی در افغانستان

هرچند طالبان شدت بخشیدن خشونت را رد می‌کنند و می‌گویند که تا کنون به وعده‌های‌شان عمل کرده‌اند.

اما گزارش‌ها در مورد تشدید خشونت‌ها، نگران‌هایی را به میان آورده است که خروج زودهنگام احتمالی نیروهای ناتو از افغانستان زمینه برای پیروزی بالقوۀ طالبان فراهم خواهد کرد.

در گزارش گروه مطالعۀ افغانستان که اعضای هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در تهیۀ آن نقش دارند، آمده است که واشنگتن باید ضرب‌الاجل ماه می را تمدید کند.

در گزارش سوم فبروری گفته شده که خروج همۀ نیروهای امریکایی از افغانستان ممکن است به جنگ داخلی، بی ثباتی منطقه‌ای و احیای تهدید القاعده بینجامد.

XS
SM
MD
LG