لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۳

"طالبان تلاش دارند در جنگ بر کندهار، زابل، ارزگان، هلمند و ننگرهار تمرکز کنند"


شماری از جنگجویان گروه طالبان در ارزگان
شماری از جنگجویان گروه طالبان در ارزگان

احمد ضیا سراج رئیس عمومی امنیت ملی می‌گوید طالبان تلاش دارند در این فصل جنگ بر ولایت‌های کندهار، زابل، ارزگان، هلمند و ننگرهار تمرکز کنند.

نزدیک شدن فصل گرما و نگرانی‌های‌ رئیس عمومی امنیت ملی کشور از افزایش خشونت‌ها در کشور.

احمد ضیا سراج رئیس عمومی امنیت ملی در دیداری با شماری از خبرنگاران به روز پنجشنبه(۳۰ دلو) گفت که فرماندهان طالبان در جنوب کشور با سفری که به کویته پاکستان داشته اند، دستور گرفته اند تا در بهار و تابستان تمرکز بیشتر جنگی شان روی ولایت‌های کندهار، ارزگان، زابل و هلمند در بخش‌های جنوبی کشور و روی ولایت ننگرهار به ویژه ولسوالی‌های حصارک و شیرزاد در شرق کشور باشد، تا برای ایجاد یک پایگاه دایمی برای رهبرانشان جای پایی پیدا کنند.

احمد ضیا سراج رئیس عمومی ملی امنیت ملی
احمد ضیا سراج رئیس عمومی ملی امنیت ملی

آقای سراج می‌گوید نیروهای امنیتی افغانستان نیز آماده هستند تا در برابر این برنامۀ طالبان و افزایش خشونت‌ها از سوی این گروه رویارویی کنند.

او می‌افزاید ریاست عمومی امنیت ملی برای به میان آوردن اجماع استخباراتی در منطقه نشستی را در حضور پاکستان و ایالات متحدهٔ امریکا با کشورهای آسیای میانه ترکمنستان، تاجیکستان، ازبیکستان، قزاقستان، قرغیزستان، آذربایجان برای دو روز دوشنبه و سه‌شنبه همین هفته برگزار کرده است.

به گفتهٔ ضیا سراج در این نشست بیشتر روی گسترش همکاری‌ها برای تبادل اطلاعات استخباراتی و قناعت دادن کشورهای آسیای میانه برای فعال شدن در کار مبارزه با هراس افگنی بحث شده است.

آقای سراج می‌گوید همین اکنون شش تا ده هزار جنگجوی خارجی به شمول جنگجویان نهضت اسلامی ازبیکستان، نهضت اسلامی تاجیکستان و گروه جنگجویان ترکستان شرقی چین در افغانستان حضور دارند که هدف نهایی شان کشانیدن دامنهٔ جنگ به کشورهای آسیای میانه و ترکستان شرقی است.

آقای سراج در حالی از هماهنگی با کشورهای منطقه حرف می‌زند که سطح خشونت‌ها در افغانستان، به ویژه شهر کابل بالا رفته و این شهر همه روز شاهد انفجار و کشتارهای هدفمند است. دولت افغانستان و امریکا طالبان را عامل این کشتارها دانسته اند، اما طالبان این اتهام را همواره رد کرده اند.

رئیس عمومی امنیت ملی کشور حضور فعال القاعده را در کشور غیرقابل انکار می‌گوید.

او می‌افزاید در حدود سه صد جنگجوی این گروه در افغانستان حضور دارد و نیز آنان همکاری گسترده در سطح استراتیژیک با طالبان دارند.

پیش از این دولت امریکا و سازمان ملل نیز گفته اند که طالبان برخلاف تعهد شان، هنوز رابطۀ نزدیک خود با القاعده را حفظ کرده اند.

یکی از شرایط اصلی توافقنامهٔ دوحه میان امریکا و طالبان قطع رابطهٔ طالبان با القاعده است.

رئیس عمومی امنیت ملی گفت که طالبان باید خشونت‌ها را کاهش دهند، با القاعده و دیگر گروه‌های هراس افگن قطع رابطه کنند و نیز به گفتگوهای بین‌الافغانی تن دهند
رئیس عمومی امنیت ملی گفت که طالبان باید خشونت‌ها را کاهش دهند، با القاعده و دیگر گروه‌های هراس افگن قطع رابطه کنند و نیز به گفتگوهای بین‌الافغانی تن دهند

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان هرچند پیام‌های رادیو آزادی را دید اما در این باره پاسخ نداد اما او پیش از این به رادیو آزادی گفته است که طالبان روابط اش را با القاعده قطع کرده و نیز بر توافقنامة دوحه عمل کرده است.

رئیس عمومی امنیت ملی درحالی از افزایش خشونت‌ها در ماه‌های آینده سخن می‌گوید که بربنیاد توافقی که میان ایالات متحدهٔ امریکا و طالبان در ۲۹ ماه فبروری سال ۲۰۲۰ امضا شد، طالبان باید در برابر خروج نیروهای امریکایی تا ماه می‌امسال، خشونت‌ها را کاهش دهند، با القاعده و دیگر گروه‌های هراس افگن قطع رابطه کنند و نیز به گفتگوهای بین‌الافغانی تن دهند - شرایطی که از دید حکومت افغانستان، امریکا و سازمان ملل تاکنون نتیجهٔ مطلوب نداشته اند.

XS
SM
MD
LG