لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۳

ناتو سه هزار و پنجصد سرباز به عراق می‌فرستد


ساختمان مقر ناتو در بلجیم
ساختمان مقر ناتو در بلجیم

ینس استولتنبرگ، سرمنشی ناتو می‌گوید، در نشست آنلاین دو روزۀ وزیران دفاع این پیمان تصمیم گرفته شد تا با اعزام سه هزار و پنجصد سرباز ناتو به عراق مأموریت آموزشی ناتو در آن کشور گسترش یابد.

استولتنبرگ ناوقت دیروز پنج‌شنبه افزود: "سرنوشت حدود ۱۰ هزار نیروی ناتو در افغانستان در صدر اجندای دومین روز نشست وزیران دفاع ناتو جا داشت، اما به گفتۀ استولتنبرگ هیچ تصمیم نهایی در مورد آیندۀ مأموریت ناتو در افغانستان گرفته نشد."

استولتنبرگ تأکید کرد که مأموریت ناتو در عراق بنابر درخواست حکومت آن کشور و با احترام کامل به استقلال و تمامیت ارضی عراق اجرا می‌شود.

ینس استولتنبرگ سرمنشی ناتو
ینس استولتنبرگ سرمنشی ناتو

ناتو از سال ۲۰۱۸ به این‌سو مأموریت غیرجنگی کوچک برای آموزش و مشوره‌دهی به نیروهای عراقی را پیش برده.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده برای افزایش نقش ناتو در شرق میانه بر این پیمان فشار آورده بود. بنابر این، ناتو طرح گسترش مأموریت خود در عراق را پارسال اعلام کرد.

این طرح به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و تشویش‌ها در مورد بی‌ثباتی اجرا نشد، اما حالا با حمایت محکم مصطفی الکاظمی، صدراعظم عراق در حال تطبیق است.

در حال حاضر گروهی از ائتلاف ضد داعش ایالات متحده علیه داعش نیز عمدتاً در شهر شمالی اربیل در منطقۀ کردستان عراق مستقر است.

آرشیف، تانک نیروهای ایتالیا و شماری از عساکر عراق در جنوب بغداد
آرشیف، تانک نیروهای ایتالیا و شماری از عساکر عراق در جنوب بغداد

از زمانی که عراق در اواخر سال ۲۰۱۷ در برابر گروه دولت اسلامی اعلام پیروزی کرد، حضور ائتلاف به سه هزار و پنجصد سرباز در عراق کاهش یافت که دو هزار و پنجصد تن آن‌ها امریکایی هستند.

انتظار می‌رود با گسترش حضور ناتو در عراق، این پیمان مسئولیت برخی از برنامه‌های آموزشی را که از سوی ائتلاف ضد داعش در حال اجرا است، بپذیرد.

ناتو در حالی برای ادامۀ حضورش در عراق تصمیم گرفته است که بیم افزایش تنش‌ها در آن کشور می‌رود.

در حملۀ راکتی بر پایگاه اردوی امریکا در اربیل ناوقت دوشنبه یک قراردادی خارجی کشته شد.

XS
SM
MD
LG