لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۲

شماری از روزنامه‌های غربی در پیوند به انفجارهای اخیر کابل نوشته اند


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان

یک تعداد از روزنامه‌ها و نشریه‌های غربی در شماره‌های اخیر خود در مورد انفجارهای صبح گذشته در کابل مطالبی را به نشر رسانده اند.

  • اکانامیک تایمز

روزنامه اکانامیک تایمز می‌نویسد صبح شنبه در ظرف ۱۵ دقیقه دو انفجار شهر کابل را تکان داد و هنوز دوساعت نگذشته بود که انفجار دیگری رخداد و سراسیمه‌گی و تلفات ایجاد کرد.

به نوشته روزنامه از آغاز مذاکرات صلح در قطر، افغانستان شاهد بیشتر شدن خشونت‌ها بوده و قتل‌های هدفمند هم افزایش یافته است.

مسئولیت یک تعداد از این حملات را گروه‌های وابسته به دولت اسلامی یا داعش به عهده می‌گرند، اما عاملین اکثریت این حملات نامعلوم هستند. حکومت طالبان را مسئول می‌داند و طالبان آن را رد می‌کنند. به این معنی که مردم بیگناه کشته می‌شوند و تحقیقات در مورد عاملین بجایی نمی‌رسد.

  • میل آن لاین

روزنامه میل آن لاین در شماره اخیر خود بعضی تصویرهای دلخراش انفجارهای روز گذشته را به نشر رسانده که موترهای کاملاً تخریب شده و جاده های خونین در آنها دیده می‌شوند. عابرین سراسیمه با چشمهای از حدقه برآمده بعد از انفجارها در محل آن جمع شده اند. در یکی از این تصاویر یک بلدوزر کلان دیده می‌شود که برای پاک کردن سرک آمده و آهن پاره‌های موتر تخریب شده را جمع می‌کند.

  • ملیتری تایمز

روزنامه ملیتری تایمز در شماره اخیر خود به بیانات وزیر دفاع نو امریکا لوید استین اشاره نموده که گفت: خواهان کاهش فوری حملات از سوی طالبان در افغانستان می‌باشد.

به نوشته روزنامه وزیر دفاع امریکا در اولین کنفرانس خبری خود روز جمعه واضح نگفت که آیا ضرب‌الاجل اول ماه می را برای خروج تمام سربازان امریکایی از افغانستان عملی می‌کند یاخیر در عوض او اظهار داشت، آنها ضرب الاجل را در نظر دارند، اما فعلاً تمرکز بر آن می‌کنند که تصمیم درست و مناسب باید گرفته شود.

به نوشته روزنامه موضوع خروج سربازان از افغانستان برای وزیر دفاع امریکا به یک معضل و معما تبدیل شده و در حالی که در بین تیم شورای امنیت ملی امریکا بشمول آقای آستین چندان تمایل به دوام حضور نظامیان امریکا در افغانستان دیده نمی‌شود، اما آنها در صورت خروج کامل سربازان، از خطر تقویه طالبان و ظهور دوباره تروریزم ترس دارند.

وزیر دفاع امریکا به خبرنگاران در این وزرات تاکید نمود که طالبان باید خشونت را کاهش بدهند و مذاکرات صلح افغانستان باید به پیش برود.

روزنامه همچنان از قول صدراعظم آلمان انگیلا میرکل نوشته است که می‌گوید کشورش حاضر است ماموریت خودرا درصورت لزوم در افغانستان ادامه بدهد. به گفته خانم میرکل خروج نباید به این معنی باشد که قوای غلط دست بالایی پیدا می‌کنند.

روزنامه میلیتری تایمز همچنان ازقول ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو نوشته است که می‌گوید متحدین ناتو بیشتر به این امید بسته اند که مذاکرات صلح افغانستان تقویه شود و آتش بس همچون اولین گام بسمت یک راه حل دایمی در افغانستان اعلام شود.

XS
SM
MD
LG