لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۶

اشرف غنی: تا زنده‌ام اجازه تشکیل حکومت موقت را نخواهم داد


محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان
محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان

رئیس جمهور افغانستان بار دیگر به شدت با پیشنهاد حکومت موقت مخالفت کرده است.

رئیس جمهور غنی می‌گوید، جهان هر روز در مورد حمایت از این نظام سخن می‌گوید و تا زمانی که او زنده است، به هیچ کس اجازۀ تشکیل حکومت موقت را نخواهد داد.

محمد اشرف غنی روز شنبه (اول حوت) در گفتگو با خانواده‌های شماری از پرسونل امنیتی و دفاعی کشته شده و برخی از عساکر خط مقدم، گفت که در برابر هیچگونه فشار در مورد حکومت موقت سر خم نخواهد کرد.

او می‌گوید: "یقین داشته باشید که تا من زنده هستم، آن‌ها روی حکومت موقت را نخواهند دید. من از بیدهای نیستم که در برابر باد خم شوم، وقتی که ارادۀ ملت و افسران متعهد پولیس، مانند شما داشته باشیم. این‌ها برای مشوش ساختن اذهان است. قوای امنیتی ما روز بروز ان‌شاءالله و تعالی، قو‌ی‌تر می‌شود."

آقای غنی قبلاً نیز از نظام خود و بطور کل از جمهوریت حمایت کرده، گفته است که در گفتگوهای صلح روی نظام و مردم‌سالاری معامله نخواهد شد.

شماری از مخالفان او، از جمله طالبان می‌گویند یکی از راه‌های دستیابی به توافق سیاسی کنار رفتن محمد اشرف غنی از قدرت است.

حدود سه هفته قبل شیرمحمد عباس ستانکزی، معاون دفتر سیاسی طالبان در قطر، هنگام سفر به مسکو گفت"مانع اصلی در برابر صلح ادارۀ محمد اشرف غنی است."

شیرمحمد عباس ستانکزی به خبرنگاران گفته بود، اگر محمد اشرف غنی از جنگ دست کشیده، بگوید استعفا می‌کند، آن‌ها به حکومت جدید حاضر می‌شوند.

حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان
حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان

در این حال حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان گفته که طالبان هنوز هم برای رسیدن به توافق سیاسی مسیر طولانی در پیش دارند.

آقای محب دیروز در یک کنفرانس خبری در کابل گفت: "طالبان باید فعالیت‌های تروریستی‌شان را متوقف کنند، از آزار و اذیت مردم افغانستان دست بردارند. جنگ خیلی به مردم آسیب رسانیده، زمان تفاهم فرا رسیده است. تیم دولت جمهوری افغانستان هنوز هم در دوحه بوده، منتظر است طالبان به میز مذاکره برگردند و مشکل را از طریق تفاهم حل کنیم."

مرحلۀ دوم گفتگوهای بین افغان‌ها که در شهر دوحه پایتخت قطر آغاز شده بود، از حدود بیش از یک ماه به این‌سو متوقف شده است.

طالبان گفته اند که در زمان مناسب به این گفتگوها باز خواهند گشت.

امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر
امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر

این تأخیر در گفتگوهای صلح بین افغان‌ها پس از آن صورت گرفته که چندین مقام ادارۀ جدید جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده گفتند که آن‌ها در حال بررسی توافقنامه ۲۹ فبروری دوحه با طالبان هستند.

یک مقام ارشد شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان به رادیو آزادی گفت که طالبان منتظر اند تا ببینند، آیا دولت ادارۀ جدید ایالات متحدۀ امریکا به این توافقنامه پایبند است، یا خیر.

XS
SM
MD
LG