لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۹

اجماع منطقه‌یی برای صلح در افغانستان؛ حنیف اتمر به روسیه می‌رود


محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان
محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان

محمد حنیف اتمر وزیر خارجه افغانستان برای بحث روی اجماع منطقه‌یی در پروسه صلح و سایر مسایل مهم به روسیه می‌رود.

وزیر خارجه افغانستان فردا (۲۴ فبروری) به مسکو می‌رود، شهری که چند هفته پیش میزبان هیئت طالبان بود.

مقام‌های روسی هم در این اواخر اظهارات بحث بر انگیز در مورد افغانستان داشته اند.

بر اساس گزارش‌ها، پروسه صلح افغانستان، مبارزه با تروریزم و مواد مخدر، از مسایل اصلی مورد بحث محمد حنیف اتمر در جریان سفرش به مسکو خواهد بود.

باری سلام مشاور ارشد وزارت خارجه افغانستان در مورد سفر آقای اتمر به روسیه، به رادیو آزادی جزئیات داد.

باری سلام، مشاور ارشد وزارت خارجه افغانستان
باری سلام، مشاور ارشد وزارت خارجه افغانستان

آقای سلام گفت: "وزیر امور خارجه در راس یک هیئت در ۲۴ فبروری به مسکو می‌رود و با مقام‌های روسیه از جمله وزیر امور خارجه دیدار خواهد کرد. آن‌ها در مورد مسایل مورد علاقه از جمله پروسه صلح، اجماع منطقه‌یی، مبارزه مشترک با تروریزم، مواد مخدر و جنایات سازمان یافته در منطقه و اتصال منطقه‌یی بحث و مذاکره خواهند داشت."

وزیر خارجه افغانستان و هیئت همراهش برای چهار روز در مسکو خواهند بود.

از هنگامی که طالبان در فبروری سال ۲۰۲۰ توافق با امریکا را امضا کردند، مقام‌های روسی به صورت دوامدار با مقام‌های سیاسی این گروه دیدار کرده‌اند و گاه گاهی هم در مورد پروسه صلح افغانستان سخنانی گفته اند.

به تازگی ضمیر کابلوف نماینده ویژۀ روسیه برای افغانستان از نیاز به ایجاد حکومت انتقالی برای رسیدن این کشور به صلح سخن گفته بود.

او این اقدام را برای پایان دادن به جنگ داخلی افغانستان یک راه حل دانسته بود.

اظهارات هفته گذشته کابلوف، واکنش تند حکومت افغانستان را به همراه داشت و آن را با توجه به واقعیت‌های فعلی، مغایر با اعلامیه‌های رسمی افغانستان و روسیه دانست.

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه برای افغانستان
ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه برای افغانستان

ماریا زخاروفا سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم به خبرنگاران گفت که کشورش همواره خواهان حل بحران افغانستان از راه سیاسی است.

او روز دوشنبه (۲۲ فبروری) در مورد سفر وزیر خارجه افغانستان به روسیه، در مسکو برای خبرنگاران معلومات داد.

زخاروفا گفت: "توقع همین است که در جریان نشست‌ها، به شمول روابط دو جانبه اقتصادی و تجارتی، روی مسایل مختلف و حل صلح‌آمیز بحران افغانستان و تهدیدها در برابر مبارزه با تروریزم و مواد مخدر بحث شود. روسیه به مصالحه ملی در افغانستان و پایان یافتن جنگ‌های مسلحانه در این کشور تاکید می کند. ما همواره برای داشتن افغانستان صلح‌آمیز، مستقل و بی طرف، صدا بلند کرده ایم. کشوری که تروریزم و مواد مخدر در آن نباشد و با همسایه‌ها، در منطقه و تمامی جهان روابط خوب داشته باشد."

زخاروفا افزود، جوانب دخیل در گفتگوهای صلح افغانستان، روی مسایل تخنیکی متوقف شده‌اند و تا هنوز هم روی مسایل مهم از جمله آتش‌بس گفتگو نکرده‌اند.

فاروق فردا از آگاهان سیاسی در لندن که مدت زیادی را در روسیه سپری کرده، سفر وزیر خارجه افغانستان را به مسکو خیلی هم موثر نمی‌داند.

آقای فردا می‌گوید: "وزیر خارجه افغانستان زمانی که صدای حکومت موقت، در نشست بین افغانان در روسیه بلند شده بود، حضور داشت. امروز هم وقتی که به روسیه سفر می‌کند، پیش از او، ضمیر کابلوف به پاکستان سفر کرده و جزئیات این سفر را با پاکستان شریک ساخته. فکر می‌کنم سخنانی را که آقای اتمر با وزارت‌های خارجه یا دفاع روسیه مطرح می‌کند، بر حال مردم افغانستان شاید تاثیر مثبت نداشته باشد."

آرشیف، آغاز گفتگوهای میان افغانان در قطر
آرشیف، آغاز گفتگوهای میان افغانان در قطر

وزیر خارجه افغانستان هنگامی برای بحث روی صلح و مبارزه با تروریزم به روسیه می‌رود که در داخل کشور جنگ و ناامنی‌ها به اوج خود رسیده است.

اما پس از یک وقفه خیلی طولانی، گفتگوها میان هیئت‌های مذاکره کننده دولت افغانستان و طالبان روز دوشنبه در دوحه از سر گرفته شد.

در اعلامیه‌های هر دو جانب آمده که این گفتگوها در فضای خوب برگزار شد و دو جانب تاکید کردند که نشست‌ها ادامه یابد.

XS
SM
MD
LG