لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۲

کشته شدن سفیر ایتالیا در کانگو؛ اتحادیه اروپا وضعیت را نگران‌کننده خواند


شفاخانه‌ای که سفیر ایتالیا در کانگو به آن منتقل شد و جان باخت
شفاخانه‌ای که سفیر ایتالیا در کانگو به آن منتقل شد و جان باخت

به دنبال کشته شدن سفیر ایتالیا در جمهوری دموکراتیک کانگو، اتحادیه اروپا وضعیت این کشور را خیلی نگران کننده توصیف کرده است.

رئیس شورای اروپا می‌گوید، از کشته شدن سفیر ایتالیا در جمهوری دموکراتیک کانگو شوکه شده است.

چارلس مایکل در توییتی که روز دوشنبه (۲۲ فبروری) نشر شد، گفت که از صلح و امنیت در کانگو باید اطمینان حاصل شود. به نوشته مایکل، اتحادیه اروپا به ماموریتش در این کشور افریقایی ادامه می‌دهد.

نبیلا مسرالی سخنگوی کمیسیون اروپا هم می‌گوید که حمله بر سفیر ایتالیا، نشان دهنده وخیم بودن وضعیت در کانگو است.

بانو مسرالی گفت: "گزارش‌ها در مورد حمله بر کاروان سازمان ملل به شمول خبر مرگ سفیر ایتالیا را دیدیم. این خبر خیلی نگران کننده است. ما وضعیت را با هیئت اروپا در کانگو دنبال می‌کنیم. رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گزارشش را با شورای امور خارجی شریک ساخته و تاثر عمیقش را به ایتالیا، سازمان ملل متحد و قربانیان خشونت‌ها در کانگو ابراز کرده است."

حکومت ایتالیا می‌گوید که لوکا اتاناسیو سفیرش در کانگو همراه با یک پولیس اردو و راننده یک موتر سازمان غذایی جهان هنگامی کشته شدند که مردان مسلح صبح روز دوشنبه می‌خواستند آن‌ها را در شرق کانگو با خود ببرند. سفیر ۴۳ ساله بود و محافظش ۳۰ ساله.

منطقۀ که این رویداد اتفاق افتاد با پایتخت "گوما" حدود ۲۵ کیلومتر فاصله دارد.

سازمان غذایی جهان می‌گوید که هیئت این سازمان به شمول سفیر ایتالیا در راه رساندن کمک مواد غذایی به یک مکتب بودند.

خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های کانگو گزارش می‌دهد که حمله کننده‌ها نخست به شلیک‌های هوایی پرداختند و سپس موتر باربری حامل سفیر ایتالیا را توقف دادند.

آن‌ها راننده را نخست کشتند و تلاش کردند سفیر و محافظش را با خود ببرند. با مقاومت هر دو، بر آن‌ها از سوی حمله کننده‌ها آتشباری شد.

وزارت خارجه ایتالیا می‌گوید که پس از سال ۱۹۹۰ میلادی، نخستین بار است که یک دپلوماتش در جریان ماموریت کشته می‌شود.

جمهوری دموکراتیک کانگو که رویداد در آن اتفاق افتاده تا سال ۱۹۹۷ میلادی به نام زئیر شناخته می‌شد، از کشورهای فقیر افریقایی به شمار می‌رود.

برای شش سال یعنی از ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۲ شاهد جنگ داخلی هم که بود که در نتیجه بیش از ۴ میلیون تن کشته و ده‌ها میلیون تن دیگر آواره شدند.

XS
SM
MD
LG