لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۹

هشت صبح: حکومت افغانستان موفق به حل سه چالش بزرگ شد


روزنامه‌های کابل
روزنامه‌های کابل

عبور حکومت در هفته جاری از چند چالش بزرگ و سخنان اخیر امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور در مطالب تحلیلی روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر بازتاب یافته اند.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح در مورد عبور حکومت از چند چالش بزرگ نوشته است.

در سرمقاله آمده است حکومت در جریان هفته جاری بخاطر حل سه چالش بزرگ موفق شد که این مساله برای حکومت کنونی که با انتقادهای زیادی روبرو است یک پیام خوب است.

روزنامه به پایان اعتصاب کاری شرکت‌های ترانسپورتی، اعتراض سراسری شورای صرافان و طرح جدید بودجه که از سوی ولسی جرگه تصویب شد اشاره کرده است.

اما نویسنده تاکید می‌کند حالا که حکومت از این سه چالش بزرگ با موفقیت عبور کرده باید وعده‌هایش به اعتصاب کننده‌گان، معترضان و نماینده‌گان مجلس را عملی کند.

نویسنده هشت صبح افزوده است اگر حکومت نتواند این وعده‌ها را عملی کند باید بار دیگر آماده تکرار اتفاقاتی باشد که در ماه‌های اخیر آن‌ را تجربه کرده و تاوان اصلی آن را نیز مردم عام بردوش کشیده‌اند.

  • مسیر

روزنامه مسیر با این پرسش سرمقاله‌اش‌ را آغاز کرده که چرا باید برنامه‌های نیروهای امنیتی افشا گردد؟

روزنامه به سخنان اخیر امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور اشاره کرده که گفته است از طرف پاکستان برمه‌هایی در اختیار طالبان قرار گرفته است که هراس افگنان بیشتر آن‌ را در موترهای نوع سرایچه انتقال می‌دهند و از آن در کندن کاری جاده‌ها و جاسازی ماین‌ها کار می‌گیرند.

آقای صالح به پولیس دستور داده که پس از این نوع موترها را به‌طور جدی بررسی کند.

نویسنده مسیر از این سخنان امرالله صالح انتقاد کرده و نوشته است اگر واقعا هدف این‌ است که تمام شبکه‌های هراس افگنان بازداشت شوند پس باید این صحبت‌ها پنهان باشند و تنها ارگان‌های کشفی و امنیتی از آن اطلاع داشته باشند.

اما به باور نویسنده حالا چنین معلوم می‌شود که آقای صالح نمی‌خواهد این افراد بازداشت شوند و تنها اطلاع داده می‌شود که نیروهای امنیتی تاکتیک را شناسایی کرده‌اند.

نویسنده مسیر ادعا می‌کند مقام‌های حکومتی به جای این‌ که جلو وقوع چنین رویدادها را بگیرد نگرانی هایی را میان مردم به‌بار می‌آورد و یا هم می‌خواهد دیدگاه خود را آشکار کند.

به گفته نویسنده آنان به‌جای مسوولان امنیتی بیشتر نقش کارشناسان سیاسی را بازی می‌کنند و وظایف شان‌را انجام نمی‌دهند.

سرمقاله نویس همچنین تاکید می‌کند مقام‌های حکومتی باید به‌جای خاک زدن بر چشم مردم تلاش کنند تا از انفجارها جلوگیری کنند.

  • هیواد

و روزنامه دولتی هیواد سرمقاله‌اش‌ را به انفجار دو روز قبل بر موتر رنجر پولیس در چهارراهی برکی اختصاص داده است.

نویسنده نگاشته است با دیدن چنین حوادث حتی قلب سنگ دشمن هم ناراحت می‌شود و این نماد آن جنایت بزرگ بشری است که در هیچ قوم، دین و مذهب مثال و مانند آن دیده نشده است.

به گفته نویسنده در عقب این چنین جنگ‌ها فایده کشورهای دشمن است که از پیشرفت افغانان جلوگیری می‌کنند.

اما نویسنده تاکید می‌کند دشمنان مردم افغانستان با اجرای چنین اعمال غیر انسانی و حملات هیچگاه به اهداف شان نمی‌رسند.

نویسنده از سازمان ملل متحد و جامعه جهانی هم خواسته است که این جنگ بیگانه را متوقف و از آن جلوگیری کنند.

XS
SM
MD
LG