لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۲

روند تطبیق واکسین ویروس کرونا در افغانستان آغاز شد


آغاز روند تطبیق واکسین کرونا در ارگ ریاست جمهوری افغانستان
آغاز روند تطبیق واکسین کرونا در ارگ ریاست جمهوری افغانستان

یک سال پس از ثبت اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در افغانستان، این کشور قادر شده که تزریق واکسین ضد ویروس کرونا را آغاز کند.

این واکسین کمک رایگان هند است که تعداد آن به ۵۰۰ هزار دوز می‌رسد و در گام نخست بالای ۲۵۰ هزار تن تطبیق خواهد شد.

محمد‌اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در مراسم آغاز تطبیق واکسین کرونا امروز (۵ حوت) گفت که ویروس کرونا جهان را به لرزه در آورد، اما این کشور توانست آن را به گونه درست مدیریت کند.

به گفته آقای غنی، افغانستان تا حد زیادی از زیان‌های اقتصادی و اجتماعی ویروس کرونا نیز در آمان مانده است.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان
محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان

رئیس جمهوری افغانستان گفته که در مرحله دوم تطبیق واکسین ضد کرونا، نزدیک به نصف جمعیت این کشور واکسین خواهند شد.

او می‌گوید: "در این مرحله خواست من از تمام مردم افغانستان این است که برای توزیع عادلانه واکسین، مطابق پیشنهاد وزارت صحت عامه با این وزارت همکاری کنند. تلاش ما در مرحله دوم این است که منابع تدارک شود و ۴۰ تا ۴۵ درصد جمعیت را زیر پوشش قرار دهد. ان‌شاءلله یک نتیجه خواهد داد."

آقای غنی از هند نیز سپاسگزاری کرد و گفت که به عنوان یک همکار استراتژیک همواره با افغانستان در بخش‌های بشری کمک کرده است.

در همین حال وحید مجروح سرپرست وزارت صحت عامه افغانستان گفته که واکسین ضد کرونا در مرحله اول به نیروهای امنیتی و دفاعی، کارمندان صحی و خبرنگاران تطبیق خواهد شد.

آقای مجروح افزوده که افغانستان از محدود کشورهای است که پروسه تطبیق واکسین ضد ویروس کرونا را آغاز می‌کند.

آقای مجروح گفت: "رقابت برای به دست آوردن واکسین ضد کرونا نسبت به سلاح و مواد خوراکه بیشتر است اما افغانستان از محدود کشورهای است که با آن هم این واکسین را به دست آورد. سکتور صحت افغانستان امروز تحت رهبری ریاست جمهوری افتخار دارد که روند تطبیق واکسین ضد کرونا را برای هموطنان خود آغاز می‌کند."

وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت عامه افغانستان
وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت عامه افغانستان

آقای مجروح همچنین اطمینان داد که پروسه توزیع واکسین ضد کرونا را به گونه جدی زیر نظارت خواهد داشت.

در عین حال ردریندرا تند سفیر هند در افغانستان اطمینان می‌دهد که کشورش افغانستان را در امر مبارزه با ویروس کرونا تنها نخواهد گذاشت.

سفیر هند افزوده است که واکسین تولید شده هند را سازمان صحی جهان (دبلیو.اچ.او) تائید کرده و هند از کشورهای پیشتاز در زمینه تولید این واکسین است.

پروسه تطبیق واکسین ضد ویروس کرونا در حالی در افغانستان آغاز شد که در حال حاضر ۵۵ هزار تن به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده که از این جمله ۲،۴۰۰ تن جان داده‌اند.

یوسف غضنفر
یوسف غضنفر

شماری از مقام‌ها و چهره‌های مشهور نیز قربانی بیماری کووید-۱۹ در افغانستان شده‌اند که می‌توان از یوسف غضنفر نماینده خاص رئیس جمهوری در امور اقتصادی، تجاری و کاهش فقر، سلیم خان کندوزی والی پیشین ننگرهار و رهنورد زریاب نویسنده مشهور این کشور نام گرفت.

انیسه شهید خبرنگار افغان، اولین زنی است که در افغانستان به گونه رسمی واکسین ضد ویروس کرونا را دریافت کرد.

XS
SM
MD
LG