لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۸

یوناما: برای هفتمین سال پیهم بیش از ۳ هزار ملکی در افغانستان کشته شده‌اند


آرشیف، انفجار در کابل
آرشیف، انفجار در کابل

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما، در گزارش تازه خود نوشته که با آغاز مذاکرات صلح میزان تلفات غیرنظامیان در این کشور افزایش یافته‌است.

این دفتر گفته که در سال ۲۰۲۰، بیش از سه هزار غیر نظامی کشته و ۵،۷۸۵ غیرنظامی زخمی شده‌اند.

براساس این گزارش یوناما، ۳۰ درصد قربانیان را کودکان و ۱۳ درصد دیگر را زنان تشکیل می‌دهند.

برای هفتمین سال پی‌هم آمار تلفات غیرنظامیان در افغانستان از مرز سه هزار گذشته تا این کشور در جمع مرگبارترین کشورهای جهان برای غیرنظامیان قرار گیرد.

انتقال جسد یک قربانی انفجار در شهر کابل توسط پولیس
انتقال جسد یک قربانی انفجار در شهر کابل توسط پولیس

دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان، یوناما در گزارش تازه خود نوشته که اگرچه تلفات غیرنظامیان در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال ۲۰۱۹ پانزده درصد کاهش یافته، اما هنوز هم میزان تلفات بالا است.

براساس این گزارش، ترورهای هدف‌مند و انفجار بمب‌های مقناطیسی در این سال افزایش یافت و قربانیان اصلی این حمله‌ها کارمندان محاکم، فعالان رسانه‌ای، جامعه مدنی و اقلیت‌های مذهبی بودند.

براساس آمار یوناما، تلفات غیرنظامیان در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۰ رو به کاهش بود، اما در ۳ ماه پایانی این سال افزایش یافت.

یوناما عامل ۴۶ درصد این تلفات را طالبان، ۸ درصد را گروه دولت اسلامی شاخه خراسان (داعش) و ۲۲ درصد را نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان دانسته است.

شورای امنیت ملی افغانستان در واکنش به گزارش تازۀ یوناما در مورد غیرنظامیان می گوید، گروه طالبان، بیشتر از آنچه که در گزارش گفته شده، مسئول تلفات افراد ملکی است.

با این همه، طارق آرین سخنگوی وزارت داخله به رادیو آزادی گفت که طالبان مسئول کشتار غیرنظامیان هستند و نیروهای امنیتی و دفاعی تلاش می‌کنند تا به غیر نظامیان آسیب نرسد.

طارق آرین
طارق آرین

آرین می‌گوید: "اطمینان ما برای هموطنان ما این است که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان تمامی اصول، قوانین، معیارها و آموزش‌های لازم را در قسمت محاربه می‌دانند و تاکید رهبری سکتور امنیتی این است که همواره نیروهای امنیتی باید در عملیات‌های‌شان و ضد حمله قوانین‌ جنگی را مراعت کنند."

طالبان اما گزارش سازمان ملل را سلیقه‌ای خوانده است.

محمدنعیم وردک سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در توییتی پس از نشر گزارش یوناما، آن را رد کرد و نوشت که در این گزارش معلومات این گروه در نظر گرفته نشده و بر پایه اطلاعات نهادهای نظامی و استخباراتی دولت ترتیب شده‌است.

پیش از این‌ نیز نهادهای‌ گونا‌گون همواره از تلفات غیر نظامیان در افغانستان اظهار نگرانی کرده‌اند.

این در حالی‌ است‌ که با آغاز مذاکرات میان افغانان امیدواری‌ها به کاهش خشونت‌ها هرچند بیشتر بود، اما به باور مردم برعکس خواست آنان افزایش یافته‌است و هرازگاهی از غیرنظامیان قربانی می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG