لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۰

برگشت طالبان به میز مذاکره؛ رسول طالب: روی چهار نکته توافق شد


آرشیف، مراسم افتتاحیه مذاکرات بین افغان‌ها در قطر. September 12, 2020
آرشیف، مراسم افتتاحیه مذاکرات بین افغان‌ها در قطر. September 12, 2020

رسول طالب عضو هیئت مذاکره‌کننده دولت افغانستان می‌گوید که از آغاز مذاکرات‌ صلح میان افغانان تا کنون چالش‌هایی زیادی وجود داشته، اما هر دو طرف روی یک نکته توافق کرده‌اند.

آقای طالب روز سه‌شنبه (۵ حوت) در نشست خبری در کابل‌ گفت که هر دو طرف توافق کرده که خواست‌های مردم افغانستان موضوع اساسی برای ادامه گفت‌وگوهای صلح است: "ما برای ادامه گفت‌وگوها با طالبان روی چهار نکته توافق کرده‌ایم و طالبان با ما موافقت کرده اند و آن‌ها مکلف هستند که این کار را با ما انجام دهند. یکی از چهار نکته خواست مردم افغانستان است. مردم خواستار جمهوریت و انتخابات هستند، انتخاباتی که آینده آنها را با توجه به چشم انداز آن‌ها تعیین می‌کند."

رسول طالب عضو هیئت مذاکره کننده دولت افغانستان
رسول طالب عضو هیئت مذاکره کننده دولت افغانستان

آقای طالب در حالی چنین می‌گوید که پس از حدود ۳۶ روز توقف، بار دیگر هیئت‌های مذاکره کننده دولت افغانستان و طالبان به میز مذاکره برگشتند.

آخرین نشست میان هر دو هیئت ۱۷ جدی سال جاری خورشیدی بود.

هیئت حکومت افغانستان در این باره در صفحه توییترش نوشته: "شام‌ روز دوشنبه چهارم حوت، نشست میان رئیسان و برخی از اعضای تیم مذاکراتی دو طرف در دوحه برگزار شد. به‌ این توافق شد که گروه تماس روی جزئیات آجندا کار کند و مذاکرات به گونه عادی و دوامدار ادامه یابد."

از سوی دیگر محمدنعیم وردک، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در پیامی که به رسانه‌ها فرستاده، از نشست عصر روز دوشنبه یاد کرده‌است.

محمد نعیم وردک سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر
محمد نعیم وردک سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر

او گفته که این نشست در فضای خوب برگزار شد و به گرو‌ه‌های تماس دستور داده شد که چنین نشست‌ها ادامه یابد‌: "شام امروز نشست میان رؤسای هر دو تیم مذاکرات بین‌الافغانی به شمول بعضی از اعضای تیم‌ها در فضای خوب برگزار گردید، در نشست بر دوام‌ مذاکرات تاکید شد و به گروپ‌هایی که برای تنظیم‌ موضوعات آجندا تعیین شده بودند مسئولیت سپرده شد تا در این رابطه به نشست‌های خویش ادامه بدهند."

با از سرگیری نشست‌ها میان هیئت‌های مذاکراتی دو طرف، معصوم ستانکزی رئیس هیئت تیم مذاکره کننده دولت افغانستان با نماینده ملکی ناتو در افغانستان در پیوند به صلح گفت‌وگو کرده‌است.

در توییتر هیئت مذاکره کننده دولت افغانستان نوشته شده که هر دو طرف روی خشونت‌های جاری و تشدید گفت‌وگوهای صلح صحبت کرده‌اند.

در این توییت فرصت به میان آمده برای تامین صلح مهم خوانده شده و نوشته شده که مردم افغانستان از حالت جاری خسته شده‌اند.

با این همه راس ویلسن، سرپرست سفارت امریکا در کابل، نیز پیش از آغاز دوباره مذاکرات میان افغانان در توییترش نوشت که هر روز مردم افغانستان بدون صلح و با هراس از خشونت‌ها زندگی می‌کنند و‌ این خشونت‌ها پارسال به هزاران غیرنظامی تلفات وارد کرد.

راس ویلسن سرپرست سفارت امریکا در کابل
راس ویلسن سرپرست سفارت امریکا در کابل

او افزوده که با قربانیان همدردی ‌می‌کند و به دلیل از دست رفتن فرصت‌ها برای ساختن آینده بهتر افغانستان ناراحت است. او هدف قرار دادن غیر نظامیان را نکوهش کرده و نوشته که خواستار بازگشت به مذاکرات صلح است.

تیم‌های گفت‌وگو کننده دولت افغانستان و طالبان در دوحه در حالی دیدار کردند که انتقادها از عدم حضور طالبان به میز مذاکره از سوی دولت افغانستان افزایش یافته بود.

XS
SM
MD
LG