لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۷

پارلمان کانادا رفتار چین با اویغورها را نسل‌کُشی خواند


شماری از اقلیت مسلمان ایغور یک خانم را که در جریان اعتراضات در ایالت شین جین ضعف کرده به شفاخانه انتقال می‌دهند. 07 جولای 2009
شماری از اقلیت مسلمان ایغور یک خانم را که در جریان اعتراضات در ایالت شین جین ضعف کرده به شفاخانه انتقال می‌دهند. 07 جولای 2009

پارلمان کانادا دیروزدوشنبه (۲۲ فبروری) با اکثریت آرا قطعنامۀ را تصویب کرد که در آن شیوه‌ای برخورد چین با اویغورها نسل‌کُشی، خوانده شده است.

اما درست چند ساعت قبل از این رأی‌گیری در پارلمان کانادا، پیکنگ ادعا کرد که روش حکومت چین با اقلیت اویغورها یک نشانۀ درخشان از پیشرفت در امر حقوق بشر است.

پارلمان کانادا می‌گوید، اقلیت اویغورها در چین با اقدامات سرکوبگرانه شدید مواجه هستند و اگر رفتار پیکنگ با ایغورها تغییر نکند، بازی‌های المپیک زمستانی سال ۲۰۲۲ میلادی هم باید در یک کشور دیگر برگزار شود.

در سالیان اخیر روابط بین چین و کانادا با تنش‌های مواجه شده و احتمال دارد که این اقدام پارلمان کانادا، حکومت چین را بیشتر خشمگین سازد.

سفارت چین در اتاوا پایتخت کانادا واکنش نشان داده، در اعلامیه‌ای گفته كه تلاش‌های كانادا برای جلوگیری از پیشرفت چین با تصویب این قطعنامه، نمی‌تواند به نتیجه برسد.

جاستین ترودو صدراعظم کانادا
جاستین ترودو صدراعظم کانادا

جاستین ترودو صدراعظم کانادا در هفته گذشته نیز گفته بود که گزارش‌های قابل ملاحظه در مورد موارد نقض حقوق بشر در شین جین بدست آمده است.

اما حکومت چین این انتقادات را رد کرده می‌گوید، شین جین یک مسئله داخلی این کشور بوده و این کمپ‌ها زمینه‌های آموزش مسلکی و مبارزه با افراط‌‌گرایی را فراهم می‌کند.

وانگ یی وزیر امور خارجه چین ۲۲ فبروری به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژینو گفت، اویغورها و سایر اقلیت‌های ساکن در شین جین از آزادی‌های مذهبی و حقوق کاری برخوردار هستند.

وانگ یی شیوه‌ای برخورد حکومت چین با اقلیت‌های قومی در شین جین را یک "نمونه‌ای درخشان" از پیشرفت در زمینۀ حقوق بشر در این کشور توصیف کرده است.

وزیر امور خارجه چین همچنان گفته، اکنون پس از چهار سال شین جین "ثبات اجتماعی و توسعه آرام" حتی بدون یک رویداد تروریستی را تجربه می‌کند.

وانگ یی وزیر خارجه چین
وانگ یی وزیر خارجه چین

وانگ یی می‌گوید، اکنون حدود ۲۴۰۰۰ مسجد در شین جین فعالیت دارند.

به گفته وزیر امور خارجه چین، این حقایق اساسی نشان می‌دهد که هرگز شین جین صحنۀ به اصطلاح نسل‌کُشی، کار اجباری یا ستم مذهبی نبوده است.

اما سازمان‌های حقوق بشر می‌گویند، حدود یک میلیون تن از اویغورها و سایر اقلیت‌های مسلمان در چین در کمپ‌های کار اجباری در شین جین به شکل زندانی نگهداری می‌شوند.

XS
SM
MD
LG