لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۶

ساخته شدنِ نرم‌افزاری با قابلیت استفاده برای مکالمه در بلخ


"آوا" نرم‌افزاری که در ولایت بلخ توسط یک جوان ساخته شده است.
"آوا" نرم‌افزاری که در ولایت بلخ توسط یک جوان ساخته شده است.

محمد وفا انجنیر نرم‌افزار در ولایت بلخ، پیام‌رسانی ساخته به‌نام "آوا" که قابلیت استفاده برای مکالمه و ایجاد گروه‌های آموزشی را دارد.

آوا نام پیام‌رسانی است که یک شهروند افغان برای مکالمه اینرنتی و آموزش ساخته شده است.

محمد وفای ۲۷ ساله، دانش‌آموخته علوم کمپیوتری و سازنده این نرم‌افزار می‌گوید که دو سال برای ساخت پیام‌رسان وقت گذاشته است.

محمد وفا انجنیر سازنده نرم‌افزار"آوا" در ولایت بلخ
محمد وفا انجنیر سازنده نرم‌افزار"آوا" در ولایت بلخ

او می‌گوید هیچ‌کس در ساخت این نرم‌افزار کمکش نکرده و خواست با ساخت آن، توانایی‌هایش را به چالش بکشد.

آقای وفا می‌افزاید:‌"من قصد داشتم یک سیستم آموزش آنلاین ایجاد کنم. همین انگیزه باعث شد تا این پیام‌رسان را ایجاد کنم تا هم زمینه آموزش و هم مکالمه فراهم شود و انگیزه دیگر این بود که تا کنون کسی پیام‌رسان در کور نساخته است و من با فرهنگ بومی کشور این پیام رسان را طراحی کردم."

محمد وفا می‌گوید در این نرم‌افزار شکلک‌هایی با فرهنگ بومی کشور و با زبان‌های فارسی، پشتو و اوزبیکی ساخته است.

آرزوی احمد برقراری صلح در کشور است تا زمینه شگوفایی استعدادهای بیشتر فراهم شود.

او می‌گوید:‌"این یک دستاورد خوبی برای کشور ما می‌تواند باشد و با کمترین امکانات می‌توانیم درعرضه فناوری پیش‌قدم باشیم."

"آوا" نرم‌افزاری که در ولایت بلخ توسط یک جوان ساخته شده است.
"آوا" نرم‌افزاری که در ولایت بلخ توسط یک جوان ساخته شده است.

در سال‌های اخیر جوانان زیادی در بخش فناوری‌های نوین دست به خلاقیت زده‌اند، از ساخت نرم‌افزارهای ارتباطی و آموزشی گرفته تا ساخت بازی کمپیوتری و ربات که نمونه بارز پیشرفت در این عرصه، دختران رباتیک کشور است.

آگاهان فناوری‌های نوین استعدادهای نسل جوان را در این بخش چشم‌گیر می‌دانند و از حکومت می‌خواهند تا زمینه بیشتر کار را برای‌شان فراهم کند.

عبدالله حمیدی کارشناس فناوری‌های نوین می‌گوید: "وضعیت تکنالوزی در افغانستان امیدوارکننده است. پیشرفت‌های که در این زمینه صورت گرفته مانند دختران رباتیک این جای امیواری است و حکومت باید جوانان را تشویق کمند و زمینه کار را برای‌شان فراهم کند.

در همین حال نصرت‌الله ناصری سخنگوی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی می‌گوید این وزارت ریاست ساینس و فناوری را برای حمایت از کسانی که در این بخش خلاقیت و ابتکار به خرج داده‌اند، ایجاد کرده است.

آقای ناصری می‌گوید:‌"ما در این ریاست خلاقیت و ابتکارات جوانان را بررسی و حمایت می‌کنیم و همچنین نمایشگاه‌های ایجاد می‌کنیم برای نمایش اختراعات جوانان و جلب سرمایه‌گذاری در این بخش."

در حالی‌که شدت گرفتن جنگ در کشور و ناروشن بودن سرنوشت گفتگوهای صلح در دوحه قطر، شهروندان افغانستان را بیشتر از هر زمان دیگر از آینده ناروشن‌شان ناامید کرده است، با آن هم جوانانی مانند محمد وفا، در تلاش ابتکار و ایجاد زمینه کار برای دیگران هستند.

XS
SM
MD
LG