لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۹

پیش‌بینی سنا برای ادامه حضور نیروهای امریکایی پس از ماه می در افغانستان


آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان
آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان

رئیس کمیته خدمات نظامی سنای امریکا می‌گوید که او ادامه حضور نظامی این کشور بعد از ماه می در افغانستان را پیش‌بینی می‌کند.

سناتور جاک رید دیروز چهارشنبه (۲۴ فبروری) به خبرنگاران گفت: "در کوتاه مدت، من انتظار دارم که (حضور نظامی) یک چیزی تمدید شود."

بر اساس توافقنامه ۲۹ فبروی سال ۲۰۲۰ میان طالبان و امریکا در قطر قرار است همه قوای بین‌المللی تا می آینده در بدل ضمانت‌های امنیتی افغانستان را ترک گویند.

امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر
امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر

اما وزارت دفاع امریکا در این اواخر گفت که طالبان برخی تعهدات توافقنامه را عملی نکرده‌اند.

کاهش خشونت، قطع روابط با گروه‌های دهشت‌افگن به شمول القاعده تعهداتی است که طالبان به رعایت نکردن آن متهم شده‌اند.

اکنون ادارۀ جو بایدن، رئیس جمهور جدید توافقنامه را بازبینی می‌کند تا دیده شود که طالبان تعهدات آتش‌بس و گفتگوی واقعی با حکومت افغانستان را عملی کرده‌اند یانه؟

ولی تمدید حضور نیروهای امریکایی در افغانستان درحالی پیش‌بینی می‌شود که حکومت جرمنی گفته است، اگر ضرورت باشد حضور نیروهای خود در افغانستان را تا سال ۲۰۲۲ تمدید می‌کند.

جرمنی بعد از امریکا بیشترین سرباز در چوکات ناتو در افغانستان دارد.

کابینۀ صدراعظم انگلا مرکل روز چهارشنبه یک مسوده را تصویب کرد که زمینۀ ادامه حضور نیروهای این کشور در افغانستان تا ۳۱ جنوری سال آینده را مهیا می‌کند.

انگلا مرکل، صدراعظم جرمنی
انگلا مرکل، صدراعظم جرمنی

در حال حاضر از جمله ده هزار سرباز خارجی ۱،۱۰۰ عسکر جرمنی در چوکات ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان حضور دارند.

جمهوریت چک نیز روز سه‌شنبه گفت که به ماموریت خود در افغانستان ادامه می‌دهد.

شاه محمود میاخیل معاون وزارت دفاع افغانستان در برابر تصمیم‌های احتمالی آیندۀ مقام‌های امریکایی و ناتو واکنش محتاطانه از خود نشان داد.

میاخیل گفت: "این که امریکا و دیگر اعضای ناتو برای مبارزه با تروریزم یکجا به افغانستان آمده‌اند، طبعا مشترکا تصمیم خواهند گرفت. این که حکومت جدید امریکا توافقنامه دوحه را بازنگری می‌کند، کشورهای عضو ناتو نیز میان خود دربارۀ پروسۀ صلح افغانستان، حمایت خود از نیروهای امنیتی-دفاعی افغانستان و خروج با مسئولیت تاکید می‌کنند. متاسفانه محاسبۀ نادرست طالبان سبب شد که در گفتگوهای صلح تاخیر و موانع به میان آید."

آقای میاخیل می‌افزاید که طالبان بخاطر جنگ امتیاز نگرفته اند بلکه به خاطر گفتگوهای صلح هویت کسب کردند و باید روی گفتگوی صلح تمرکز کنند.

شاه محمود میاخیل، معاون وزارت دفاع افغانستان
شاه محمود میاخیل، معاون وزارت دفاع افغانستان

دونالد ترمپ رئیس جمهور سابق امریکا در ماه‌های اخیر حکومت خود گفت که شمار سربازان امریکایی در افغانستان را به ۲،۵۰۰ نفر کاهش داده است که این تعداد کمترین شمار نیروهای امریکایی در ۲۰ سال گذشته در افغانستان پنداشته می‌شود.

در ‌این میان ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو در گردهمایی روز پنجشنبه گذشته وزیران دفاع ناتو گفت که روی خارج کردن نیروها از افغانستان توافق نشد.

او افزود که این پیمان به حمایت خود از نیروهای امنیتی افغانستان ادامه خواهد داد.

XS
SM
MD
LG