لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۸

اشرف غنی: مذاکرات صلح یگانه راه حل منازعه افغانستان نیست، از جهان ضمانت می‌خواهیم


محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان
محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان

با آن که دور دوم گفت‌وگوهای صلح پس از یک توقف طولانی از سر گرفته شد، اما حکومت افغانستان حل منازعۀ افغانستان را تنها منوط به گفت‌وگو با گروه طالبان نمی‌داند.

محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان می‌گوید: "نقشۀ راه صلح ما تنها مذاکرات با طالبان نیست، بلکه ما از دنیا ضمانت می‌خواهیم و هیچ کسی حق ندارد که در خاک ما مداخله کند."

جمهور غنی در مناظره ملی جوانان در مورد صلح، دولت‌سازی و بازار سازی گفت که صلح یک هدف است و حکومت برای تأمین آن یک نقه هم دارد، اما به گفتۀ وی، این حق در ۴۰ سال گذشته از افغانان گرفته شده است.

  • اما حکومت افغانستان از چه کسی ضمانت بین المللی می خواهد؟


دواخان مینه پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری در توضیح سخنان رئیس جمهور غنی گفت: "منطقه و جهان باید به حکومت افغانستان ضمانت دهد که آن‌ها گروه‌های تروریستی را تمویل، حمایت و آموزش شان نمی‌دهند. جهان و منطقه باید یک صدا در برابر ترویزم مبارزه کنند."

دوا خان مینه‌پال، معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
دوا خان مینه‌پال، معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

رئیس جمهور افغانستان در حالی در پیوند به صلح آینده تضمین می‌خواهد که حکومت شماری از کشورهای منطقه را به حمایت از طالبان متهم می‌کند.

آقای غنی پیش از این گفته بود که مردم افغانستان از طالبان و پاکستان می‌خواهند که در پیوند به روابط‌شان وضاحت دهند.

از سوی دیگر حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور از شورای امنیت سازمان خواسته است که بر طالبان تحریم‌های بیشتر وضع کند.

آقای محب روز پنج شنبه (۷ حوت) در گفت‌وگویی با کمیتۀ تحریم شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت، افغانستان با تمام متحدان کلیدی‌اش و اعضای شورای امنیت در این بخش کار می‌کند تا تحریم‌ها در افغانستان تلاش‌ها و اقدامات صلح را تقویت کند و جلو خشونت طالبان را بگیرد.

حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان
حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان

تلاش کردیم دیدگاه طالبان را در این مورد داشته باشیم، اما موفق نشدیم.

اما این گروه پیش از این گفته است که بر اساس توافقنامۀ صورت گرفته با امریکا باید تحریم جهانی بر رهبران این گروه برداشته شود.

از سوی دیگر گروه‌های مذاکراتی دولت افغانستان و طالبان در دوحه، پس از چندین هفته توقف هم نشست برگزار کردند.

وزارت دولت در امور صلح می‌گوید که در این نشست در پیوند به ساختن اجندا بحث صورت گرفته است.

ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح به رادیوی آزادی گفت: "شام دیروز گروه تماس هر دو طرف با هم نشست داشتند و به گونۀ عمومی روی مسایل مهم اجندا گفت‌وگو شد."

ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در‌ امور صلح
ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در‌ امور صلح

این در حالیست که نزدیک به دو ماه پیش تیم‌های مذاکراتی حکومت افغانستان و گروه طالبان دور دوم گفت‌وگوهای صلح را آغاز کردند، اما تا به حال در پیوند به مسایل مهمی چون کاهش خشونت‌ها، آتش‌بس و دیگر مسایل هیچ توافقی صورت نگرفته است.

XS
SM
MD
LG