لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۲

نگرانی کارشناسان امور سیاسی پاکستان از حملات افراط‌‌گریان در این کشور


آرشیف، جنگجویان طالب در پاکستان
آرشیف، جنگجویان طالب در پاکستان

کارشناسان امور سیاسی و نظامی پاکستان می‌گویند که حملات افراطگریان در این کشور در حال افزایش است.

مقام‌های پاکستان فکر می‌کنند که تقویه عقاید دینی در بین مردم کشور را متحد می‌سازد، اما کارشناسان سیاسی می‌گویند که این عمل برعکس عدم تحمل را بیشتر ساخته و زمینه افراط‌گرایی را فراهم کرده است.

رئیس اجرائی انستتوت مستقل مطالعات صلح در پاکستان امیر رانا می‌گوید، متاسفانه این تلاش‌ها برعوض وصل کردن مردم بین آنها فاصله ایجاد کرده، خشونت، عدم تحمل و نفرت را تحریک می‌کند. او اخیراً در یک روزنامه محلی نوشته است که افراط‌گرایی دینی دراین روزها جزء هویت مردم گردیده.

به نوشته اسوشیتد پرس خشونت افراط‌گریان در پاکستان افزایش یافته و در یک هفته گذشته ۴ آموزگار مدافع حقوق زنان در مناطق سرحدی پاکستان مورد حمله قرار گرفته و همه با ضرب تیر کشته شدند.

هفته گذشته ۴ آموزگار مدافع حقوق زنان در مناطق سرحدی پاکستان مورد حمله قرار گرفته بود.
هفته گذشته ۴ آموزگار مدافع حقوق زنان در مناطق سرحدی پاکستان مورد حمله قرار گرفته بود.

به ملاله یوسفزی برنده جایزه صلح نوبل از طریق تویتر تهدیدها نشر شده که بسیار مردم را نگران کرده است. ملاله که از فیر طالبان پاکستانی به ناحیه سرش جان به سلامت برده اکنون به‌گونه لفظی تهدید می‌شود.

درهمین هفته دو موتر سیکل سوار مسلح بریک پوسته پولیس در منطقه ای که از سرحد افغاستان زیاد فاصله ندارد، تیراندازی کرده و یک پولیس جوان را بقتل رساندند.

علاوه بر آن به نوشته خبرگزاری درهفته‌های اخیر حد اقل ده سرباز نظامی و شبه نظامی پاکستان در حملات ناگهانی و عملیات بر علیه پنهان‌گاه‌های افراطیون اکثراً در سرحدات غربی این کشور کشته شده اند.

ملاله یوسفزی برنده جایزه صلح نوبل
ملاله یوسفزی برنده جایزه صلح نوبل

یک سخنگوی نظامی پاکستان در همین هفته گفته که افزایش خشونت به حملات تهاجمی نظامی بر مراکز افراط‌گرایان دینی در مناطق هم سرحد با افغانستان و متحد شدن گروه‌های مختلف افراطی با تحریک طالبان پاکستانی ارتباط دارد.

به گفته کارشناسان سیاسی پاکستان، این گروه میخواهد بازور و خشونت نظریات افراطی خودرا بر دیگران تحمیل کند.

جنرال بابر افتخار یک سخنگوی اردوی پاکستان ادعا کرده که گروه متحده شده طالبان پاکستانی برای خود در مناطق شرقی افغانستان مراکز ایجاد کرده اند.

افغانستان این ادعای پاکستان را رد کرده و پیهم گفته است که لانه‌های تروریزم و افراط‌گرایی در قلمرو پاکستان می‌باشد.

جنرال افتخار همچنان هندوستان را متهم می‌سازد که به گروه‌های یکجا شده طالبان پاکستانی از نگاه مادی و همچنان تحهیزات مانند عینک‌های شب بین، مواد انفجاری و اسلحه سبک کمک می‌کند.

بدون در نظرداشت این که عوامل افزایش افراط‌گرایی و خشونت در پاکستان چیست، کارشناس امور امنیتی و عضو مرکز امنیت و همکاری بین‌المللی اسفندیار میر گفته است که متحد شدن گروه‌های پراکنده افراطی پاکستان برای این کشور خطر بزرگ ایجاد می‌کند.

XS
SM
MD
LG