لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۲

موافقتنامه صلح بازنگری می‌شود، اما طالبان در انتظار عملی شدن آن اند


زمان امضای توافقنامۀ صلح دوحه میان امریکا و طالبان.
زمان امضای توافقنامۀ صلح دوحه میان امریکا و طالبان.

با آنکه، ایالات متحده در باره موافقتنامه دوحه بازنگری می‌کند، طالبان تاهنوز به عملی کردن این توافق امیدوار اند.

در حالیکه، طالبان تا هنوز به تطبیق توافقنامه دوحه امیدوار اند، حکومت افغانستان می‌گوید، این توافقنامه به جز اینکه راه را برای گفتگوها باز کرده، کدام دست‌آوردی در پی نداشته است.

امضای توافقنامۀ صلح پس از یک سال نه صلح آورد، نه خشونت را کاهش داد

دیروز اولین سالگرد امضای این موافقتنامه بود که در ۲۹ ماه فبروری پارسال میان امریکا و طالبان در دوحه قطر عقد شد.

اما آنچه توقع می‌رفت، این توافق نه زمینه آتش‌بس را در افغانستان فراهم کرد و نه هم خشونت‌ها را کاهش داد. بل‌که، بر عکس خشونت‌ها هم افزایش یافتند.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان دیروز یکشنبه در پیام که به رسانه ها فرستاده، این توافق را از دیدگاه حکومت ضایع وقت خوانده، افزود: "اگر به توافقنامه دوحه به نگاه افغانی آن نظر انداخته شود، تنها ضایع وقت بوده، به افغانها صدمه مالی و جانی وارد کرد و در مجموع افغانستان را ویران نمود."

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

اما ملا عبدالغنی برادر معاون گروه طالبان و رئیس دفتر سیاسی این گروه در قطر در سخنرانیش به مناسبت یک سالگی این موافقتنامه که دیروز منتشر شد گفت، پس از امضای این توافقنامه فرصت خوبی برای برقرار صلح و ثبات در افغانستان فراهم شده و لازم است که از این فرصت منفعت برداشت.

آقای برادر افزود: "اگر هر دو جانبه توافقنامه در زمان آن از این فرصت استفاده کنند، توقع می رود که نتایج مثبت خواهد داشت."

ملا عبدالغنی برادر
ملا عبدالغنی برادر

ملا بردار تاکید کرد که این توافقنامه در حضور داشت تعداد زیاد ناظران به شمول نماینده سازمان ملل متحد امضا شده و برای عملی کردن آن هم این ناظران به گونهٔ مکلفیت دارند که جانب مقابل را متوجه همه مسئولیت‌ها و تعهداتش نمایند.

البته اشارهٔ ملا برادر به ایالات متحده بود که بر این توافقنامه بازنگری می‌کند.

یکی از خواست مهم توافقنامه خروج نیروهای خارجی از افغانستان تا اول ماه می امسال بود.

هرچند ایالات متحده امریکا تا کنون در باره سالگرد یک سالگی این توافقنامه چیزی نگفته، اما مقام‌های ارشد سیاسی و امنیتی اداره رئیس جمهور جوبایدن گفته اند که به‌خاطری در مجموع روی این موافقتنامه و ضرب‌الاجل خروج نیروهای از افغانستان دو باره غور می‌کنند که طالبان به تعهدات خود عمل نکرده، از جمله با گروه‌های دهشت‌افگن روابط شان را قطع نکرده، خشونت‌ها را در افغانستان کاهش نداده، با مذاکره‌کنندگان دولت افغانستان به طور تاثیرگذار گفتگو نکرده و برخی مسایل دیگری اند که طالبان به نقض آن متهم اند.

تحلیل‌ها این اند، که به عملی کردن کامل توافق صلح میان امریکا و طالبان دو ماه باقی مانده، اما چنین به نظر نمی‌رسد که در این مدت همهٔ جوانب تمام تعهدات در این موافقتامه را تکمیل کند.

XS
SM
MD
LG