لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۴

دیلی بیست: اداره بایدن نخستین گفت‌وگو‌هایش را با طالبان آغاز می‌کند


آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
  • دیلی بیست

نشریه امریکایی دیلی بیست به آغاز سفر زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان تمرکز کرده است.

در آغاز آمده که اداره بایدن نخستین گفت‌وگو‌هایش را با طالبان آغاز می‌کند.

زلمی خلیل‌زاد روز دوشنبه (۱۱ حوت) دیدار‌هایش را با مقام‌های افغان در کابل آغاز کرد و انتظار می‌رود در جریان این سفر به برخی کشور‌های منطقه به شمول قطر برود و در آنجا با اعضای دفتر سیاسی طالبان ببیند.

دیلی بیست می‌نویسد، خلیل‌زاد که به عنوان نماینده سه رئیس جمهور امریکا برای افغانستان باقی مانده، در زمان حساس به منطقه سفر کرده است.

از یکسو به تطبیق توافق دوحه برای خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان کمتر از دو ماه باقی مانده و از سوی دیگر گمانه زنی‌ها در سطح بین‌المللی ادامه دارد که آیا جو بایدن به این توافق پابند می‌ماند یا نه؟

نشریه در ادامه نوشته که یکی از تصمیم‌های مهم در سیاست خارجی بایدن، خروج از جنگ بیست ساله امریکا در افغانستان خواهد بود، اما زمان خیلی به سرعت در گذر است. بایدن پس از رسیدن به قدرت، بازنگری توافق میان امریکا و طالبان را آغاز کرد.

به باور نویسنده، جو بایدن که مخالف وضعیت خشونت‌بار افغانستان است، تحت فشار شدید هم قرار دارد که از خروج نیرو‌های امریکایی در اول ماه می خودداری کند.

بر اساس توافق سال گذشته میان امریکا و طالبان، نیرو‌های ایالات متحده باید در اول ماه می، به صورت کامل افغانستان را ترک کنند. طالبان به مناسبت یک سالگی این توافق از امریکا خواستند که به تعهداتش پابند بماند.

به شرط آنکه طالبان به تعهدات‌شان از جمله قطع رابطه با گروه‌های تروریستی وفا کرده باشند.

دیلی بیست به نقل از لیزا کورتیس یک عضو مهم شورای امنیت ملی امریکا در ریاست جمهوری دونالد ترمپ نوشته که گفته است، از خروج کامل نظامیان کشورش در اول ماه می و مصونیت توافق دوحه حمایت می‌کند. به باور او، مذاکره کننده‌های امریکا مانند زلمی خلیل‌زاد، باید روی آتش‌بس جامع و راه حل سیاسی تاکید کنند.

  • واشنگتن ایگزامینر

روزنامه واشنگتن ایگزامینر با عنوان " بایدن باید در افغانستان بماند" مطلبی را نشر کرده است.

به نوشته روزنامه، جو بایدن رئیس جمهور امریکا که به تازگی کارش را آغاز کرد، توافقی را به ارث برده که باید بر اساس آن نیرو‌های امریکایی تا اول ماه می به صورت کامل از افغانستان بیرون شوند.

در ادامه آمده که کاهش نیرو‌های امریکایی و خروج مکمل آن‌ها در گذشته به وضعیت افغانستان ارتباط می‌گرفت.

طالبان در برابر خروج کامل نیرو‌های امریکایی تعهد سپرده اند که روابط شانرا با گروه‌های تروریستی از جمله شبکۀ القاعده قطع می‌کنند، با حکومت افغانستان وارد مذاکره می‌شوند و خشونت‌ها را کاهش می‌دهند.

به نوشته واشنگتن ایگزامینر، تا هنوز کسی نمی‌داند که این شرایط تا اول ماه می عملی شود. در ادامه آمده که بایدن با گزینه‌های خیلی دشوار روبرو شده.

روزنامه نوشته است، ایالات متحده برای این به افغانستان رفت که تهدید دیگری از آن کشور برایش وجود نداشته باشد، بناءً اگر خروج به نفع ایالات متحده نیست، نباید به آن اقدام کند حتی اگر جنگ با طالبان و سایر گروه‌ها هم به صورت دوامدار در افغانستان ادامه یابد.

XS
SM
MD
LG