لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۹

افغانستان: ترکیه نقش برازنده در بازسازی مشترک و مبارزه با تروریزم دارد


بزرگ‌داشت از صدمین سالگرد روابط دپلوماتیک افغانستان و ترکیه
بزرگ‌داشت از صدمین سالگرد روابط دپلوماتیک افغانستان و ترکیه

محمد حنیف اتمر وزیر خارجهٔ افغانستان همکاری ترکیه در امر مبارزه با تروریزم را خیلی مهم خواند.

او که دیروز دوشنبه (۱۱ حوت) در کابل به مناسبت صدمین سالگرد روابط دپلوماتیک میان کابل و انقره سخنرانی می‌کرد، گفت: "ترکیه نقش برازندهٔ در راستای بازسازی و مبارزهٔ مشترک در برابر تروریزم داشته است. اشتراک فعال و برازندهٔ ترکیه در قوای حمایت قاطع سهم عظیم را در تقویت نیروهای امنیتی و دفاع کشور، ایفا کرده است."

در این میان، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحهٔ ملی در سخنرانی‌اش به مناسبت صد سالگی روابط افغانستان و ترکیه، نقش انقره را در صلح افغانستان خیلی مهم خواند.

او دیروز در اعلامیه‌ای گفت، ترکیه در عرصه برقراری یک صلح پایدار و عادلانه از افغانستان حمایت کرد و مقام‌های ترکی در این امر بر فراهم‌آوری تسهیلات تاکید کردند.

حکومت افغانستان همیشه اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی در پیروزی پروسه صلح را حیاتی خوانده است.

از نقش مهم ترکیه برای تأمین صلح در افغانستان در زمانی بحث می‌شود که زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه واشنگتن سفرش را به چندین کشور منطقه آغاز کرده است.

او دیروز دوشنبه با محمد اشرف غنی رئیس جمهور، عبدالله عبدلله رئیس شورای عالی مصالحه ملی، حامد کرزی رئیس جمهور پیشین و دیگر سیاستمداران افغانستان ملاقات کرد.

آرشیف، دیدار محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان با زلمی خلیل‌زاد
آرشیف، دیدار محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان با زلمی خلیل‌زاد

وزارت خارجهٔ ایالات متحده روز یک‌شنبه گفت که زلمی خلیل‌زاد و هیئت همراه او در این سفر با رهبران حکومت افغانستان، طالبان و رئیسان جمهور کشورهای منطقه که منافع‌شان در یک توافق عادلانهٔ صلح و آتش‌بس نهفته، دیدار می‌کند.

خلیل‌زاد راهی دوحه قطر هم خواهد شد. جائیکه تیم‌های مذاکره کنندهٔ طالبان و دولت افغانستان از ۱۲ م ماه سپتمبر تاکنون مصروف گفتگو اند.

هر چند، مرحله دوم مذاکرات در اوایل ماه جنوری امسال آغاز شد، اما گفتگوها در این مرحله نسبت به گذشته بیشتر به تعویق افتاده.

از زمانی که جو بایدن به حیث رئیس جمهور جدید امریکا قدرت را بدست گرفته، این اولین باریست که زلمی خلیل‌زاد از افغانستان و کشورهای منطقه دیدن می‌کند.

جو بایدن، رئیس جمهور امریکا
جو بایدن، رئیس جمهور امریکا

اداره جدید امریکا گفته که موافقتنامه ماه فبروری دوحه را بازنگری می‌کند.

نتایج بازنگری نشان خواهد داد که ایالات متحده به توافق با طالبان پابند باقی می‌ماند، یانه؟

XS
SM
MD
LG