لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۲

ارگ: کشته شدن سه خبرنگار زن در ننگرهار به صورت جدی پیگیری می‌شود


مراسم جنازه یکی از کارمندان رادیو تلویزیون انعکاس در شهر جلال‌آباد
مراسم جنازه یکی از کارمندان رادیو تلویزیون انعکاس در شهر جلال‌آباد

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، کشته شدن سه خبرنگار زن در ولایت ننگرهار به صورت جدی پیگیری می‌شود.

قوماندان امنیه ننگرهار تائید کرد که یکی از طراحان حملۀ دیروز که عضو گروه طالبان است، بازداشت شده.

رئیس رادیو تلویزیون انعکاس، سه شنبه را یک روز غم‌انگیز عنوان کرده.

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که برای ارگان‌های امنیتی دستور جدی داده شده تا عاملان قتل سه کارمند رادیو تلویزیون انعکاس را در شهر جلال‌آباد در یابند.

مرسل حبیبی، سعدیه و شهناز، سه کارمند بخش دوبلاژ تلویزیون خصوصی انعکاس، عصر سه شنبه (۱۲ حوت) در دو حملۀ جداگانه از سوی افراد مسلح ناشناس کشته شدند.

مقام‌ها می‌گویند، دو زن دیگر که وظیفه رسمی نداشتند، در رویداد زخم برداشته اند.

دواخان مینه‌پال از سخنگویان ریاست جمهوری افغانستان شام دیروز به رادیو آزادی، از آغاز تحقیق در مورد این رویداد گفت.

دواخان مینه‌پال از سخنگویان ریاست جمهوری افغانستان
دواخان مینه‌پال از سخنگویان ریاست جمهوری افغانستان

آقای مینه‌پال افزود: "رئیس جمهور غنی به ارگان های مربوط دستور داده تا عاملان این رویداد را شناسایی و مجازات کنند. در کنار این رئیس جمهور مراتب همدردی و تاثرش را با خانواده های قربانیان ابراز کرده."

با وجود دستور برای پیگیری رویداد، طوری به‌نظر می‌رسد که پیام تسلیت و همدردی، از هراس خانواده‌های قربانیان رویداد ننگرهار نکاسته است.

روشان برادر سعدیه، یکی از قربانیان حمله دیروز است. او در جلال آباد به خبرنگاران گفت که ارگان‌های کشفی و امنیتی مسئول اند.

او افزود: "واضح است که ارگان‌های امنیتی، کشفی و استخباراتی وجود دارند. آنها در یک ساحه موظف می‌شوند، اما به چای نوشی و قصه مشغول اند. وظایف شان‌را به درستی پیش نمی‌برند."

جمعه گل همت قوماندان امنیه ننگرهار گفت که یکی از طراحان حمله دیروز بازداشت شده است.

آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد

آقای همت گفت: "تروریست اصلی که این گروه را رهبری می کرد، به نام قاری بصیر در یک ریکشا بازداشت شده. از نزدش یک میل تفنگچه بی صدا هم به دست آمده. او با گروه طالبان ارتباط دارد و در پاکستان آموزش دیده است."

اما ذبیح‌الله مجاهد از سخنگویان طالبان گفته که حمله بر سه کارمند زن در ولایت ننگرهار، کار این گروه نبوده است.

انجنیر زلمی لطیفی رئیس رادیو تلویزیون انعکاس شام سه شنبه به خبرنگاران گفت که رسانه‌ها با بیشترین سطح تهدید‌ها روبرو اند.

او افزود: "خیلی متاثر استم. مرسل حبیبی، سعدیه و شهناز سه تن از کارمندان ورزیدۀ بخش دوبلاژ ما بودند. آنها در دو حملۀ جداگانه کشته شدند. تهدید در مجموع خیلی زیاد است."

پیش از این ملاله میوند گویندۀ دیگر تلویزیون انعکاس در ۲۰ ماه قوس در شهر جلال‌آباد کشته شده بود.

ملاله میوند گویندۀ دیگر تلویزیون انعکاس که در ۲۰ ماه قوس در شهر جلال‌آباد کشته شده بود.
ملاله میوند گویندۀ دیگر تلویزیون انعکاس که در ۲۰ ماه قوس در شهر جلال‌آباد کشته شده بود.

در مجموع از ماه نومبر گذشته به این‌سو، در کنار الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی، یما سیاووش مجری پیشین تلویزیون طلوع، رحمت‌الله نیکزاد رئیس اتحادیه خبرنگاران ولایت غزنی، بسم‌الله عادل خبرنگار در ولایت غور و خلیل نرمگو رئیس پیشین اتحادیه خبرنگاران ولایت بغلان در رویدادهای جداگانه کشته شده اند.

مقام‌های افغان همچنان می‌گویند که قتل‌های محمدرفیع صدیقی مدیر پیشین خبر تلویزیون خورشید و فردین امنیتی گویندۀ تلویزیون آریانا، جنبه‌های جنایی دارد.

حملات دیروز در جلال‌آباد، واکنش‌های سیاسیون و سازمان‌های مختلف را به همراه داشته.

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی در پیامی گفته که تروریستان و دشمنان افغانستان نمی‌توانند که با کشتن خبرنگاران و افغان‌های بیگناه به اهداف شان برسند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که این حملات نشان داد، آزادی بیان با تهدید روبرو است.

مجیب خلوتگر رئیس اجرائیه نی یا نهاد حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان به رادیو آزادی در این مورد گفت، حملات جلال‌آباد ثابت کرد که افغانستان کشور خیلی خطرناک برای خبرنگاران است.​د ازادو رسنیو د ملاتړ ادارې اجرائیه مشر مجیب خلوتګر

آقای خلوتگر گفت: "دفتر نی از حکومت افغانستان می‌خواهد تا عاملان و فاعلان این قضیه‌ها را دستگیر و به پنجه قانون بسپارد. ما ادامه این وضعیت را، نه به نفع آزادی بیان، نه به نفع حاکمیت قانون و نه به نفع مردم افغانستان می‌بینیم."

از جانب دیگر، عبدالمُعید هاشمی رئیس کمیته دفاع از ژورنالستان در گفتگو با رادیو آزادی، بر حکومت انتقاد کرد که در برقراری امنیت جان خبرنگاران کوتاه آمده است.

او گفت:‌"کمیته دفاع از ژورنالستان افغانستان متاسف است که دولت افغانستان تا هنوز نتوانسته عاملان را مجازات کند و به پنجه قانون بسپارد."

یوناما، دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان در تویتر نوشته که می خواهد اینگونه قتل های وحشیانه، به صورت فوری، شفاف و بی‌طرفانه پیگیری شود.

مجیب خلوتگر رئیس اجرائیه نی
مجیب خلوتگر رئیس اجرائیه نی

همچنان ستیفانو پونتیکوروو نماینده ملی ناتو برای افغانستان در پیامی گفته که با کشته شدن سه کارمند یک رسانه در شهر جلال آباد، غم بزرگی به میان آمد. به گفتۀ او بیشتر زنانی هدف قرار می‌گیرند که با رسانه‌ها کار می‌کنند.

از جانب دیگر سفارت ایالات متحده امریکا درکابل از حکومت افغانستان خواسته تا از آزادی رسانه‌ها دفاع کند و خبرنگاران را مصئون سازد. این سفارت همچنان خواهان حساب‌گیری از عاملان حملات دیروز شده.

رئیس جمهور اشرف غنی در اعلامیه ای که از سوی ارگ نشر شده، گفته که طالبان با حملات بزدلانه و ایجاد فضای هراس، نمی‌توانند صدای رسای دفاع از دستاوردهای جمهوریت را در دو دهه گذشته خاموش سازند.

XS
SM
MD
LG