لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۳

روزنامه‌های کابل روی سفر خلیلزاد و صلح افغانستان تمرکز کرده اند


بیشترین روزنامه‌های کابل
بیشترین روزنامه‌های کابل

ملاقات زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان و تلاش‌های تازه حکومت جدید امریکا به رهبری جوبایدن برای صلح این کشور از موضوع‌های اصلی مورد بحث در سرمقاله‌های روزنامه‌های چاپ امروز کابل است.

  • مسیر

روزنامه مسیر سرمقاله‌اش را به دیدار زلمی خلیلزاد نماینده ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان با عبدرب الرسول سیاف رهبر پیشین جهادی و عبدالرشید دوستم اختصاص داده است.

سرمقاله نویس نوشته است آقای خلیلزاد در ملاقات با آقای دوستم در مورد یک نشست به سطح بلند نیز صحبت کرده و گفته است این نشست به موفقیت روند صلح کمک می‌کند.

نویسنده پرسیده است این چه نوع یک نشست خواهد بود؟

به باور نویسنده هرچند در مذاکرات بین‌الافغانی بسیار مسایل مهم وجود دارد و در کوتاه مدت حل کردن آن‌ها مشکل برانگیز است، اما گفته می‌شود امریکا پیش از این برای صلح افغانستان یک طرح را آماده کرده و در این نشست بزرگ آن را با اشتراک کننده‌گان شریک می‌سازد.

نویسنده مسیر افزوده است ممکن در طرح صلح اندکی تغییرات آید، اما طرف‌های دخیل برای توافق روی آن باید آماده باشندکه به گفته نویسنده مانند سال ۲۰۰۱ خواهد بود چنانچه که در نشست بن همه مسایل را امریکا رهبری می‌کرد اما این‌بار با اندک تفاوت این کار صورت می‌گیرد.

اما نویسنده تاکید می‌کند نیاز است تا همه رهبران سیاسی افغان گردهم جمع شوند و با یک تفاهم همه جانبه وسیع و جامع برای صلح یک زبان شوند.

  • سرخط

روزنامه سرخط هم با اشاره به سفر زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان نوشته است آقای خلیلزاد یکبار دیگر موزهٔ سفر را به پا کرده است و این سفرهایش را از کابل آغاز کرده و قرار است از اینجا به قطر برود و آن‌جا پس از گفتگو با هر دوطرف در مورد روند صلح به کشورهای منطقه نیز سفر کند.

در سرمقاله آمده است آقای خلیلزاد برای یک کشوری که قرن‌ها را با جرگه‌ها و نشست پشت سر گذشتانده است چنین یک روند صلح را آغاز کرده است که به هیچ صورت با مزاج و خصوصیت این کشور و مردم آن برابر نیست.

نویسنده سرخط این روند را مبهم عنوان کرده و نوشته است حالا این روند در یک حد رسیده است که آقای خلیلزاد خود هم به آن پی‌نمی‌برد و هم نمی‌تواند آن‌ را منسجم سازد.

نویسنده افزوده است روند صلح یک ماه به تاخیر افتاده بود، اما حالا دیده شود که تلاش‌های آقای خلیلزاد به نتیجه می‌رسد یا خیر؟

  • هیواد

و روزنامه دولتی هیواد نوشته است حکومت جدید امریکا به رهبری جوبایدن تلاش‌های تازه‌اش را برای صلح افغانستان آغاز کرده است و می‌خواهد از راه گفتگوها جنگ را در این کشور پایان بدهد.

در سرمقاله آمده است تلاش‌های صلح این بار متفاوت است یعنی وقت ضایع کردن، پذیرفتن چنین یک امتیاز که مفاد آن به هراس افگنان برسد و یا هم میدان نبرد به نفع طالبان باشد چنین نخواهد بود.

به باور نویسنده حالا فشارها بر طالبان و کسانی‌که در عقب آنان قرار دارند زیاد شده اند و همچنین در رابطه به حمایت پاکستان از هراس افگنی و باقی ماندن طالبان در لیست سیاه از جمله مسایلی اند که امریکا تلاش می‌کند در این مورد به کسی امتیاز ندهد.

نویسنده ابراز امیدواری کرده است که افغان ها از هر نوع تلاش ها برای صلح حمایت می کنند و در انتظار هستند که این بار تلاش های صلح موفق شود و یک صلح دایمی و با ثبات در افغانستان تامین گردد.

XS
SM
MD
LG