لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۷

همه‌گیری ویروس کرونا به کاهش آزادی جهانی در سال ۲۰۲۰ کمک کرده است


آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد

موسسۀ فریدم هاوس یا خانه آزادی می‌گوید، همه‌گیری ویروس کرونا، عدم اطمینان اقتصادی و درگیری‌ها در سرتاسر جهان به کاهش آزادی جهانی در سال ۲۰۲۰ میلادی کمک کرده است.

در گزارش سالانه فریدم هاوس یا خانه آزادی، قرغیزستان و بلاروس در میان کشور‌های قرار دارند که از لحاظ حقوق سیاسی و آزادی‌های مدنی در جایگاه پایین قرار داشته اند. در حالی که مقدوینه شمالی در جمع کشور‌های آمده که بیشترین دستارود را در این راستا از آن خود کرده است.

در این گزارش امتیازات ۷۳ کشور از لحاظ آزاد بودن کاهش یافته که در آن نه تنها کشور‌های استبدادی مانند چین، بلاروس و ونزویلا جای گرفته بلکه هند و ایالات متحده امریکا هم در آن گنجانده شده اند.

آرشیف
آرشیف

مرکز خبر رادیو آزادی براساس این گزارش نوشته که " در سال ۲۰۲۰ میلادی مدافعان دیموکراسی متحمل خسارات هنگفت جدید در مبارزه با دشمنان اقتدارگرا شدند و تعادل بین‌المللی را به نفع استبداد تغییر دادند."

در این گزارش گفته شده که رهبران فعلی به طور گستردۀ برای سرکوب مخالفان‌شان بعضی اوقات با استفاده از نام خدمات صحی عمومی از زور و جبر استفاده کرده اند در حالی که فعالان فاقد حمایت موثر بین‌المللی در بسیاری موارد با مجازات سنگین زندان، شکنجه و یا هم قتل روبرو بودند.

فریدم هاوس می‌گوید، تقلب آشکار در انتخابات پارلمانی اکتوبر ۲۰۲۰ در قرغیزستان منجر به اعتراضات گسترده شد که موجب سرنگونی دولت و استعفای سورنبای جینبکوف رئیس جمهور پیشین آن کشور گردید.

صدرجباروف که به جرم گروگانگیری به ده سال بند محکوم بود در میان چندین سیاستمدار ارشد بود که در جریان ناآرامی‌ها از سوی معترضان آزاد شد و پس از پیروزی چشمگیری در جنوری امسال به‌عنوان رئیس جمهور جدید قرغیزستان تعیین شد.

قرغیرستان در گزارش فریدم هاوس با از دست دادن یازده امتیاز از جمع کشورهای با وضعیت "نیمه آزاد" به آزاد نیست مبدل شد.

بلاوس دومین کشوریست که بیشتر امتیاز آزادی را در گزارش فریدم هاوس از دست داده، پس از انتخابات آگست ۲۰۲۰ که منجر به پیروزی الکساندر لوکاشینکو در این کشور شد، تظاهرات گسترده در این کشور راه اندازی شد که منجر به بازداشت سیاستمداران، فعالان و خبرنگاران گردید.

یک راهپیمایی در کییف
یک راهپیمایی در کییف

سازمان ملل متحد تایید کرده که مقام‌های بلاروس در جریان تظاهرات بیش از سی هزار معترض را بازداشت کرده است.

براساس گزارش تازه فریدم هاوس، از زمان روی کار آمدن حکومت نریندر مودی صدراعظم هند در ۲۰۱۴ به اینسو، فشار‌ها بر سازمان‌های حقوق بشری در این کشور افزایش یافته، خبرنگاران هندی با تهدید‌های مختلف روبرو اند و مسلمانان در این کشور با حملات متعصبانه قرار گرفته اند.

این گزارش همچنان به دونالد ترمپ رئیس جمهور پیشین امریکا اشاره کرده و گفته که او بگونه آشکار برای مبارزه با باخت خود در انتخابات ریاست جمهوری نومبر تلاش کرد و منجر به تحریک گروه مسلحانه شد که مراسم شمارش آرای کانگرس را اخلال کرد.

این گزارش گفته که تلاش جدید و پایدار برای اصلاحات می تواند آسیب‌های رسیده در دوران اداره ترمپ را جبران کند تا حقوق و آزادی‌های بنیادی در این کشور احیاء شود.

XS
SM
MD
LG