لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۸

نیویارک تایمز به کشته شدن سه خبرنگار زن در ننگرهار پرداخته است


روزنامه‌های جهان
روزنامه‌های جهان
  • نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز به کشته شدن سه خبرنگار زن در شهر جلال آباد افغانستان پرداخته است.

این سه زن به روز سه‌شنبه در دو حمله جداگانه که مسئولیت آن را بعداً گروه داعش پذیرفت جان‌های‌شان را از دست دادند.

نیویارک تایمز می‌نویسد: این رویداد به شمار چشمگیری از خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای افزایش داد که در یک سال گذشته در افغانستان کشته شده‌اند و نگرانی‌ها در این مورد را شدت بخشیده است.

در ادامه می‌خوانیم که کشته شدن این سه زن در یک زمان خطرناک برای افغانستان اتفاق افتاد زیرا به نوشته نیویارک تایمز، امنیت در سرتاسر این کشور همچنان رو به وخامت است و رئیس جمهور جو بایدن در حال سنجش است که آیا به تاریخ اول ماه می که از سوی دونالد ترمپ رئیس جمهور پیشین امریکا برای خروج نیروهای این کشور از افغانستان تعیین شده، متعهد باقی بماند یا خیر؟

به باور روزنامه در صورت خروج همۀ نیروهای امریکایی از افغانستان، طالبان جسارت می‌یابند و در میدان نبرد در برابر نیروهای افغان نه تنها که پیروز خواهند شد بلکه هیئت دولت افغانستان در گفتگوها را هم مجبور خواهند کرد تا در میز مذاکرات به خواسته‌های این گروه تسلیم شود.

در ادامه براساس گزارش سازمان ملل متحد نوشته شده که از سال ۲۰۱۸ میلادی به این‌سو بیش از ۳۰ کارمند رسانه‌ها و خبرنگاران در افغانستان کشته شده‌اند.

نیویارک تایمز نوشته که کشتار غیرنظامیان در افغانستان پس از آغاز مذاکرات میان هیئت‌های مذاکره کننده‌ای دولت و طالبان در قطر شدت گرفته که بیشتر خبرنگاران، سارنوالان، فعالان مدنی و عالمان دینی هدف حمله‌های هدفمند قرار گرفته اند.

  • میل آنلاین

نشریه میل آنلاین هم به کشته شدن سه کارمند تلویزیون خصوصی انعکاس در شهر جلال آباد پرداخته است.

در مطلب آمده که دموکراسی در افغانستان در وضعیت شکننده قرار دارد.

در ادامه می‌خوانیم که درگیری‌های ۲۰ سال اخیر در افغانستان صدمه هنگفتی به زیرساخت‌ها و اقتصاد این کشور وارد کرده و حمله‌ها بر نیروهای امنیتی افغانستان موجب ازبین رفتن بخش‌های دفاعی شده و مبارزه با تهدید دایمی شورشیان و تامین امنیت غیرنظامیان برای حکومت این کشور را دشوارتر کرده است.

  • واشنگتن پُست

روزنامه واشگتن پُست هم در مورد اوضاع امنیتی افغانستان و گزینه‌های جو بایدن رئیس جمهور امریکا در این مورد نوشته است.

به نوشته روزنامه رئیس جمهور امریکا می‌تواند روند آغاز شده در زمان اداره بارک اوباما رئیس جمهور سابق این کشور را که در زمان اداره رئیس جمهور ترمپ شدت گرفت، یعنی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را ادامه دهد و یا هم به پلان دیگری غور کند که براساس آن نیروهای هوایی به ویژه نیروهای خاص امریکایی به جنگ علیه تروریسم در افغانستان ادامه دهند بدون درنظر داشت کدام جدول زمانی برای خروج.

براساس توافقنامه صلح میان امریکا و گروه طالبان که در فبروری ۲۰۲۰ در قطر امضاء شد، قرار است همۀ نیروهای امریکایی تا اول ماه می امسال افغانستان را ترک کنند به شرط آن که طالبان به تعهدات‌شان از جمله ارائه ضمانت‌های امنیتی وفا کرده باشند.

اکنون اداره رئیس جمهور جو بایدن در حال بررسی آن است و طالبان از این اداره خواسته اند تا به این توافقنامه متعهد باقی بماند.

XS
SM
MD
LG