لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۱

مخالفت امریکا با آغاز تحقیقات محکمه جزایی بین‌المللی در سرزمین‌های فلسطین


آرشیف، حمله هوایی اسرائیل بر فراز غزه در فلسطین
آرشیف، حمله هوایی اسرائیل بر فراز غزه در فلسطین

محمکۀ بین‌المللی جزایی یا آی‌سی‌سی تحقیقاتی را در مورد جرایم ادعا شده در سرزمین‌های فلسطین آغاز کرده.

پس از آن که محکمه بین‌المللی جزایی اعلام کرد که در مورد جرایم ادعا شده در سرزمین‌های فلسطین تحقیقاتی را آغاز کرده، انتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده دیروز (۳ مارچ) گفت که واشنگتن با قاطعیت مخالف این اقدام است و از این تصمیم محکمه بین‌المللی جزایی شدیداً مأیوس شده.

اسرائیل هم در این راستا ابراز مخالفت کرده در حالی که فلسطینیان و سازمان‌های حقوق بشری از این اقدام محکمه بین‌المللی جرایی استقبال کرده اند.

فاتو بنسودا لوی سارنوال محکمۀ بین‌المللی جزایی یا آی‌سی‌سی روز گذشته سوم مارچ گفت که پس از آزمایش مقدماتی پنج ساله، دفتر وی تحقیقات در مورد وقایع اتفاق افتاده از ۲۰۱۴ به این‌سو در کرانۀ غربی به شمول شرق بیت‌المقدس و نوار غزه را انجام خواهد داد.

فاتو بنسودا، لوی سارنوال محکمه جزایی بین‌المللی
فاتو بنسودا، لوی سارنوال محکمه جزایی بین‌المللی

خانم بنسودا در بیانیۀ گفته که محکمه بین‌المللی جزایی، این تحقیقات را " منصفانه، به گونه‌ای مستقل و به دور از هراس" به هدف روشن شدن تمامی واقعیت‌ها به پیش خواهد بُرد."

او هم از نیروهای دفاعی اسرائیل و هم از گروه‌های مسلح فلسطینی مانند حماس به عنوان عاملان احتمالی این جنایت‌های جنگی نام بُرد.

او همچنان افزود که این محکمه ماه گذشته رأی داد که براساس تعریف حوزۀ کاری‌اش که در سال ۲۰۱۴ تصریح شد، از صلاحیت لازم برای رسیدگی به جنایت‌های جنگی احتمالی در اراضی فلسطین برخوردار است.

آگاهان می‌گویند، اسرائیل به دلیل پالیسی‌هایش در شرق بیت‌المقدس و کرانه غربی که فلسطینیان امیدوارند در آینده کشوری در آنجا ایجاد کنند، ممکن در معرض پیگرد قانونی قرار گیرد.

اسرائیل کرانه غربی، غزه و بیت‌المقدس شرقی را در جریان جنگ ۱۹۶۷ شرق میانه تصرف کرد.

فلسطینیان کشور مستقلی ندارند اما در ۲۰۱۲ میلادی در مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان ناظر شامل شدند و همچنان به آن‌ها اجازه عضویت در سازمان‌های بین‌المللی مانند محکمه بین‌المللی جزایی داده شد.

بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسرائیل

بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل پس از تصمیم جدید محمکه بین‌المللی جزایی گفت که این تحقیقات در مورد جنایت‌های جعلی قرار است صورت گیرد اما وزارت خارجه اداره خودگران فلسطین در بیانیۀ گفت که این یک گامی است که فلسطینیان از دیر زمانی منتظر آن بودند.

محکمۀ بین‌المللی جزایی در سال ۲۰۰۲ ایجاد شد و نخستین محکمه‌ای‌ست که جرایم جنگی، جنایت‌ها علیه بشریت و نسل‌کُشی در جهان را مورد پیگرد قرار می‌دهد.

XS
SM
MD
LG