لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۴

محقق: طالبان از ما خواسته‌اند تا با این گروه بیعت کنیم، اما نپذیرفته ایم


محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی و مشاور ارشد ریاست جمهوری
محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی و مشاور ارشد ریاست جمهوری

در حالی‌که محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان بر تامین صلح پایدار و عدالت اجتماعی تاکید می‌ورزد، محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی و مشاور ارشد ریاست جمهوری می‌گوید طالبان از او و برخی دیگر رهبران جهادی خواسته‌اند تا با این گروه بیعت کنند اما آنان این خواست را نپذیرفته اند.

محمداشرف غنی رییس جمهور کشور در پیام تصویری به مناسبت بیست و ششمین سالروز کشته‌شدن عبدالعلی مزاری رهبر پیشین جهادی گفت که مردم افغانستان در چهل سال از اساسی‌ترین حق شان که صلح است، محروم اند و تامین صلح پایدار را اساسی‌ترین اولویت حکومت دانست.

محمداشرف غنی رییس جمهور افغانستان
محمداشرف غنی رییس جمهور افغانستان

او افزوده است: "اکنون وقت آن است که این حق اساسی دوباره احیا و تضمین گردد. با استفاده از این فرصت می‌خواهم اطمینان دهم که حکومت افغانستان به تمام نیروهای برای رسیدن به این حق تلاش می‌کند."

محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی و مشاور ریاست جمهوری در امور امنیتی در نشست امروز گفت، طالبان از او و برخی دیگر رهبران جهادی خواستند تا با این گروه بیعت کنند، اما آنان نپذیرفتند.

او از وقت و‌چگونگی تماس طالبان با این رهبران جهادی چیزی نمی‌گوید.

آقای محقق افزود که طالبان به هیچ‌یک از تعهدات خود در توافق صلح با ایالات متحده امریکا عمل نکردند و جنگ را شدت بخشیدند - اتهامی که طالبان آن را رد می‌کنند.

اوگفت: استاد سیاف گفتند که: دو روز پیش به من گفتند بیا بیعت کن. از ما که خوب است گفتند یا بیعت یا «میت» یا بی‌طرفی، اما از استاد سیاف که بزرگ ما است تنها خواستند که بیعت کند. شاید از خیلی‌های دیگر هم خواسته باشند. این روش که راه صلح را بند می‌کند، امیدوار استیم که راه صلح را بند نکند."

طالبان این گفته‌های آقای محقق را تایید و یا رد نمی‌کند. محمدنعیم سخنگوی دفترسیاسی طالبان در قطر در پیامی به رادیو آزادی نوشته است: "اگر فرض شود که از کسی تقاضای بیعت شده باشد یا بشود این چه مشکل دارد؟وحدت و یکپارچکی بی‌شک به نفع ملت و کشور ما است."

محمدنعیم سخنگوی دفترسیاسی طالبان در قطر
محمدنعیم سخنگوی دفترسیاسی طالبان در قطر

در همین حال یونس قانونی معاون پیشین ریاست جمهوری صلح تعریف‌شده، عادلانه و پایدار را سه شاخص عمده برای تامین صلح در کشور دانست.

آقای قانونی همچنان نقش کشورهای منطقه و جامعه جهانی را در روند صلح افغانستان مهم و تاثیرگذار خواند.

او افزود: "ذوق‌زدگی در صلح‌خواهی، و صلح خواستن بدون تامل و دقت نه تنها ما را به صلح نخواهد رساند، بلکه ما را دچار جنگ نیابتی خواهد کرد، بنابر این ما باید یک صلح تعریف شده را داشته باشیم."

یونس قانونی معاون پیشین ریاست جمهوری
یونس قانونی معاون پیشین ریاست جمهوری

در نشست امروز تاکید روی توافق صلح در چارچوب نظام فعلی و حفظ تمامی ارزش‌ها و دستاوردهای چندسال گذشته شد-صلحی که به گفتهٔ سخنرانان این مجلس تمام گزینه‌های بازگشت به جنک در کشور از ریشه برداشته شود.

XS
SM
MD
LG