لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۴

خانواده‌های قربانیان حمله بر پوهنتون کابل خواستار اعدام علنی عاملان آن اند


عاملان حمله بر پوهنتون‌ کابل که به اعدام محکوم شده‌اند.
عاملان حمله بر پوهنتون‌ کابل که به اعدام محکوم شده‌اند.

شماری از خانواده‌های قربانیان حمله بر پوهنتون کابل می‌گویند، کسانی که در پیوند به حمله بر پوهنتون‌ کابل به اعدام محکوم شده‌اند باید به‌گونه علنی اعدام شوند.

هرچند که شماری از خانواده‌های قربانیان حمله بر پوهنتون کابل از حکومت انتقاد می‌کنند که این قضیه با تاخیر به پیش برده می‌شود، اما خواستار اعدام علنی عاملان آن اند.

یکی‌ از قربانیان این حمله محمد راهد است، او در ۱۲ عقرب سال روان با ۱۷ تن از هم‌صنفانش در حمله‌ پوهنتون کابل جانش را از دست داد.

در این حمله بیش از ۴۰ تن‌ دیگر زخمی شدند، از میان کشته‌ شده‌گان تنها ۱۶ تن آنان دانشجویان اداره و پالیسی عامه پوهنتون کابل بودند.

وحیده مادر محمد راهد امروز جمعه (۱۵ حوت) به رادیو آزادی گفت که پس از کشته شدن او در انتظار فیصله حکومت بود، اما حکومت تاکنون به تعهد خود عمل نکرده‌اند.

او می‌گوید: "باید در محضر عام‌ از همان دروازه که بخاطر حمله بر پوهنتون کابل آمده بودند، همان‌جا اعدام می‌شدند، اما متاسفانه که اکنون هم‌ با گذشت چند ماه هنوزهم حکومت هیچ اقدام نکرده‌است."

این‌ تنها مادر راهد نیست که چنین خواستی دارد، بل احسان‌الله که دانشجوی رشته اداره و پالیسی عامه است نیز خواستار اعدام علنی آنان است.

حمله‌ پوهنتون کابل در ۱۲ عقرب سال روان
حمله‌ پوهنتون کابل در ۱۲ عقرب سال روان

او که در در این رویداد زخمی شده بود می‌گوید که از هدف و تعهد خود نگذشته و به آموختن ادامه می‌دهد.

او می‌گوید: "خواست من‌این است که عاملان این رویداد برخورد قانونی و‌ جدی شود. کسانی که زندگی هم‌صنفان ما را گرفت و زندگی ما را نیم کرد باید از زندگی شان‌ گرفته شود، آن‌ زمان‌ قلب قربانیان تسکین می‌شود."

یک‌ محکمه استیناف حکم اعدام طراح و عامل حمله بر پوهنتون کابل را تایید کرد.
احمد فهیم قویم سخنگوی ستره محکمه افغانستان به رادیو آزادی گفت که حکم اعدام عادل از سوی محکمه استیناف بررسی جرایم تروریستی زندان بگرام تایید شده‌است.

عادل طراح حمله به پوهنتون کابل که به آرش و طلحه مشهور است پیش از این از سوی محکمه ابتداییه نیز به اعدام محکوم شده بود.

بربنیاد قانون اساسی افغانستان این پرونده پس از این به ستره محکمه فرستاده می‌شود، این محکمه پس از فیصله در این مورد جهت توشیح به رئیس جمهوری پیش می‌کند.

ستره محکمه همچنین می‌گوید که محکمه استیناف عبیدالله که مشهور به حماد است و از همدستان عادل محسوب می‌شود را نیز به دلیل دست داشتن در جرم‌های تروریستی به اعدام محکوم کرده‌است.

هرچند مسئولیت حمله به پوهنتون کابل را داعش برعهده گرفته اما حکومت افغانستان طالبان را مسئول آن دانسته‌اند آنچه که طالبان رده کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG