لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۸

حکمتیار: طالبان در صورت تشکیل حکومت جدید، به آتش‌بس مشروط توافق کنند


گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی از طالبان می‌خواهد که در صورت استفعای حکومت و تشکیل حکومت جدید، به آتش‌بس مشروط توافق کنند.

صدها تن از هواخواهان حزب اسلامی روز جمعه در دهمزنگ شهر کابل راه‌پیمایی اعتراضی کردند.

خیرالله‌ و وحید از جمع اینان هدف از این تظاهرات‌شان را چنین بیان می‌کنند: "توافق‌نامه ای‌که حزب اسلامی با حکومت انجام داده بود، حکومت پابند نماند و حالا به صورت مسالمت‌آمیز در تظاهرات اشتراک کردیم."

"موضوعات صلح، ترورهای هدفمند و گفت‌‌وگوهای صلح که در دوحه جریان دارد و بی‌عدالتی که حکومت انجام داده در این اواخر، این تظاهرات هم بخاطر این راه‌اندازی شده که تا هنوز ۳ هزار زندانی حزب اسلامی از بند رها نشده."

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی در این تظاهرات با اشاره به گروه طالبان گفت که به آتش‌بس "مشروط به استعفای ارگ‌نشینان و انتقال قدرت به حکومت جدید توافق کنند" او افزود که مدیریت هیئت صلح در اختیار "گروه کوچک جنگ‌طلب" است که بقای‌شان‌را در ادامه جنگ می‌بینند.

او افزود:‌ "به آتش‌بس مشروط توافق کنید مشروط با آمادگی ارگ‌نشین‌ها به استعفا و انتقال قدرت به حکومت جدید و قابل قبول برای همه. دو به عوض مذاکره طولانی بی‌نتیجه با تیم ارگ‌ با جهت‌های تاثیرگذاری به مذاکره جدی و قاطع بپردازید که از بخش‌های عمده ملت ما نماینده‌گی کند. هیئت که در دوحه و به نمایندگی از ارگ با شما به مذاکره نشسته‌است از یک اقلیت منفور و منزوی از ملت نماینده‌گی می‌کند."

اما ارگ ریاست جمهوری خواستش را خواست ملت می‌داند دواخان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری گفت: "خواست‌های حکومت افغانستان، خواست‌های ملت افغانستان است. آن‌ها توقف خشونت می‌خواهند و یک‌‌ آتش‌بس دایمی و سرتاسری می‌خواهند. این خواست‌های ملت افغانستان است که حکومت مکلف به آوردن‌ صلح و آتش‌بس سرتاسری و دایمی است."

دواخان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری
دواخان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری

حزب اسلامی ادعا کرد که شماری از هواخواهان این حزب که می‌خواستند از تره‌خیل و بخش‌های مختلف دیگر در این تظاهرات اشتراک کنند، از سوی نیروهای امنیتی مانع شده‌اند.

یکی از این هواخواهان می‌گوید: "شما برای این‌که آنان در این تظاهرات شرکت نکنند و دنیا نبیند که ملت چه می‌خواهد و در کدام حالت قراد دارد، مانع آنان شدید معنای این است که حالا برای شما واضح شده که ملت چی می‌خواهد و شما در کدام حالت هستید."

اما وزارت امور داخله می‌گوید که نیروهای امنیتی مسوول تامین امنیت شهروندان است و براساس قانون هر تجمع که صورت می‌گیرد مسوول اند تا تامین امنیت کنند.

طارق آرین سخنگوی وزارت امور داخله گفت: "پولیس حق پرسان دارد و کسانی که داخل شهر می‌شوند او همیشه پولیس مسوولیت دارد تا از آن‌ها سوال کند و موارد که نزد پولیس مهم است قانون به عنوان تنفیذکننده قانون و تامین کننده امن و نظم عامه صلاحیت دارد که پرسان بکند و ما به منظور تامین امنیت شهروندان و تجمعات مسوولیت خود را قانونی ادا می‌کنیم."

یکی از نیروهای امنیتی افغانستان در حال بازرسی بدنی یک مرد.
یکی از نیروهای امنیتی افغانستان در حال بازرسی بدنی یک مرد.

حزب اسلامی هشدار می‌دهد که اگر به خواست آنان توجه نشود، تظاهرات‌ را در شهرها به گونه‌ی گسترده راه‌اندازی خواهد شد.

آقای حکمتیار پیش از این در همایشی به مناسبت سی‌ودومین سال‌روز خروج نیروهای شوروی از افغانستان گفته بود که برخی از زندانیان این حزب تاهنوز در بند اند.

خواستیم در این باره دیدگاه کمیسیون اجرایی تفاهم‌نامه با حزب اسلامی را نیز داشته باشیم، اما آنان به اعلامیه که پیش از این نشر کرده بودند اکتفا کردند.

در آن اعلامیه آمده است که در سال ۱۳۹۹‌ یک هزار ۱۶۴ تن از زندانیان این حزب از بند رها شده و تنها ۷۴ زندانی کیفیتی که به اعدام محکومت شده اند یا بالایشان حق‌العبد، وجود دارد ویا اتهام همکاری با داعش، قاچاق مواد مخدر‌و پرونده‌های اختطاف دارند آزاد نشده و بربنیاد مواد این تفاهم‌نامه حکومت مکلف به آزادی آنان نیست.

XS
SM
MD
LG