لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۳

هشدار از احتمال جاری شدن سیلاب در شماری از ولایات افغانستان


سیلاب در ولایت هرات. 30 March 2019
سیلاب در ولایت هرات. 30 March 2019

اداره ملی هواشناسی افغانستان نسبت به احتمال بارندگی نسبتا شدید جاری سیل اداره ملی هواشناسی افغانستان از احتمال بارندگی شدید و جاری شدن سیل در ۲۴ ولایت هشدار داده است.

محمدنسیم مرادی مسئول بخش پیشگویی این اداره به رادیو آزادی گفت: "به تاریخ ۱۶ حوت سال جاری احتمال وقوع برفباری و بارندگی نسبتاً شدید همراه با سیلاب‌های آنی در ولایات کابل، غور، بادغیس، فاریاب، سرپل ،دایکندی، بلخ، سمنگان، بدخشان، بامیان، میدان وردگ، بغلان، کندز، تخار، پروان، پنجشیر به شمول سالنگ‌ها وجود دارد. میزان بارندگی در نقاط مختلف بین ۱۰ تا ۳۰ ملی‌متر پیش‌بینی شده است." ‌

به گفته آقای مرادی، این بارندگی‌ها در ولایت‌های کنر، ننگرهار، پکتیا، خوست، کاپیسا، نورستان، لوگر، لغمان، نیز پیش‌بینی شده است.

این مقام اداره هواشناسی افزود که در مناطق کوهستانی مرکزی احتمال بارش برف و در مناطق گرمتر شمالی و شرقی کشور احتمال بارش باران و جاری شدن سیل وجود دارد.

به گفته او، این پیشبینی براساس تحلیل اطلاعات ۲۲ ایستگاه هواشناسی در افغانستان صورت گرفته است.

این در حالی است که مسئولان میزان کل بارندگی در سال ۱۳۹۹ را در مقایسه با سال گذشته ۳۰ تا ۳۵ درصد کمتر پیشبینی کرده‌اند.

در همین حال، وزارت دولت در امور مبارزه با حوادث طبیعی افغانستان از احتمال خشکسالی در سال ۱۴۰۰ سخن گفته است.

قاسم حیدری، معین انسجام امور حوادث این وزارت به رادیو آزادی گفت که حکومت برای مقابله با خشکسالی آمادگی گرفته است: "هر نهاد آماد‌گی خودش را دارد. کمیته‌های متعددی تشکیل شده است. یک کمیته از سوی معاونیت نخست ریاست جمهوری در رابطه به خشکسالی رهبری می‌شود. کمیته دیگر در وزارت مبارزه با حوادث تشکیل شده در رابطه به مدیریت پاسخ‌دهی به حوادث و شورای عالی محیط زیست و آب در بخش پالیسی خشکسالی کار می‌کند."

آقای حیدری ولایت‌های هرات، بادغیس، غور، غزنی، بخشی از ولایت‌های مرکزی و شمالی را از مناطقی می‌داند که احتمال دارد با وقوع خشکسالی آسیب‌پذیر شوند.

افغانستان کشور زراعتی است و بر اساس آمار رسمی، حدود ۴۵ درصد مردم به کشاورزی اشتغال دارند که به آب و بارندگی وابسته است.

به گفته مسئولان اداره مبارزه با حوادث طبیعی، افغانستان به ۲۵۰ ملی‌متر بارندگی نیاز دارد تا از خشکسالی نجات پیدا کند

XS
SM
MD
LG