لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۸

ملاقات رهبر کاتولیک‌های جهان با آیت‌الله سیستانی در عراق


ملاقات پاپ فرانسس (راست) با آیت‌الله علی سیستانی در شهر نجف عراق
ملاقات پاپ فرانسس (راست) با آیت‌الله علی سیستانی در شهر نجف عراق

پاپ فرانسس رهبر کاتولیک‌های جهان در سفرش به عراق با آیت‌الله علی سیستانی رهبر ارشد شیعه این کشور ملاقات کرد.

دیدار روز گذشته شنبه (۶ مارچ) رهبر کاتولیک‌های جهان و آیت‌الله علی سیستانی رهبر ارشد شیعه در حالی در عراق انجام شد که پاپ فرانسس سعی داشت تا پیام همزیستی مسالمت‌آمیز را ارائه کند.

سیستانی پس از این ملاقات که در شهر نجف صورت گرفت اعلامیه‌ای نشر کرد و گفت که مسیحیان عراق باید در صلح زندگی کنند و مانند دیگر عراقی‌ها از همه حقوق برخواردار باشند.

ملاقات پاپ فرانسس با مقام‌های عراق
ملاقات پاپ فرانسس با مقام‌های عراق

سیستانی از احترام زیاد در عراق که اکثریت آن را مسلمانان شیعه تشکیل می‌دهد برخوردار است و در سرتاسر جهان از سوی شیعه‌ها احترام می‌شود.

واتیکان هم با نشر بیانیۀ گفته که پاپ فرانسس از آیت‌الله علی سیستانی و شیعه‌های عراق بخاطر حمایت از مسیحیان در آن کشور سپاس‌گزاری کرده است.

پاپ فرانسس در دیدار با مقام‌های مختلف مذهبی عراق روز گذشته گفت: "بیایید دعا کنیم که آزادی وجدان و آزادی مذهب در همه جای شناخته و احترام شود. این‌ها حقوق اساسی اند زیرا آن‌ها ما را آزادی می‌دهد تا در مورد بهشتی که برای آن آفریده شده‌ایم فکر کنیم."

مسیحیان زمانی اقلیت قابل توجهی را در عراق تشکیل می‌دادند که در حدود نزدیک به یک و نیم ملیون نفر تخمین زده می‌شد اما پس از حمله ایالات متحده در ۲۰۰۳ بر عراق، اقلیت مسیحی این کشور هدف حمله‌های انتقام‌جویانه شورشیان سنی قرار گرفته و شمار آن‌ها هم کاهش یافت.

پس از ظهور گسترده گروه دولت اسلامی یا داعش در ۲۰۱۴ در شمال عراق، شمار زیادی از مسیحیان عراقی مجبور به فرار از کشور شان شدند.

کلیسای کاتولیک در عراق
کلیسای کاتولیک در عراق

تخمین‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر کمتر از ۳۰۰ هزار مسیحی در عراق زندگی می‌کنند و بسیاری از آن‌ها از خانه‌های‌شان آواره شده‌اند.

عراقی‌ها ضمن تلاش برای بهبود وضعیت کشور شان از دیدار پاپ فرانسس از این کشور و توجه بین‌المللی استقبال کرده‌اند.

کشورهای دیگر عمدتا مسلمان که پاپ فرانسس رهبر کاتولیک‌های جهان از آن‌ها دیدار کرده شامل ترکیه، اردن، آذربایجان و سرزمین‌های فسلطین می‌باشد.

XS
SM
MD
LG