لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۱

تائید ریاست جمهوری افغانستان از مواصلت نامه وزیر خارجه امریکا به اشرف غنی


ارگ ریاست جمهوری افغانستان
ارگ ریاست جمهوری افغانستان

ریاست جمهوری افغانستان تائید می‌کند که رئیس جمهور غنی، نامۀ انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا را دریافت کرده.

انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا در یک نامه عنوانی رئیس جمهور افغانستان، بر تسریع مذاکرات صلح، خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان و چند موضوع دیگر اشاره کرده.

دوا خان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان تائید کرد که این نامه به رئیس جمهور رسیده اما او از دادن جزئیات در مورد محتویات نامه خودداری کرد.

دوا خان مینه‌پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
دوا خان مینه‌پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

مینه‌پال گفت: "تائید می‌کنیم که نامه وزیر خارجه امریکا به حکومت افغانستان رسیده است."

سایر مقام‌های ریاست جمهوری و حکومت افغانستان در مورد نامۀ وزیر خارجه امریکا تبصره نکرده‌اند.

فریدون خوزون سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی به برخی رسانه‌ها تائید کرده که یک نسخه از نامه وزیر خارجه امریکا به عبدالله عبدالله هم رسیده است.

انتونی بلینکن در نامه‌اش گفته که حکومت امریکا با شریکانش و کشور‌های منطقه در سطح بالا به تلاش‌های دپلوماتیک ادامه خواهد داد تا در همکاری با سازمان ملل متحد، زمینۀ مصالحه فراهم و راه‌ها برای آتش‌بس دایمی و همه جانبه هموار شود.

در نامه همچنان آمده که امریکا در نظر دارد از سازمان ملل بخواهد تا یک نشست با اشتراک وزیران خارجه و نماینده‌های روسیه، چین، پاکستان، ایران، هند و ایالات متحده برگزار کند و در آن روی حمایت از صلح افغانستان و برخورد مشترک بحث شود.

از محتوای نامه طوری به نظر می‌رسد که حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان با راس ویلسن سرپرست و شارژدافیر سفارت امریکا در کابل روی نقشه راه صلح با هم گفتگو کرده‌اند.

حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان
حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان

آقای محب روز یک‌شنبه (۱۷ حوت) در یک نشست در کابل گفت، زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژه امریکا برای صلح افغانستان، در سفر هفته گذشته‌اش به کابل، طرح حکومت جدید را به رهبری حکومت، سیاسیون و رهبران جهادی سپرده است.

به گفتۀ او، طرح خلیل‌زاد بیشتر به این متمرکز است که جنگ چگونه پایان یابد و تقسیم قدرت چگونه صورت گیرد.

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی هم دیروز در کابل گفت، طرح تسریع گفتگوهای صلح را در تمامی سطوح مطرح می‌کند.

زلمی خلیل‌زاد که نخستین سفرش را به عنوان نماینده صلح از سوی اداره رئیس جمهور جو بایدن از افغانستان آغاز کرد، پس از کابل به دوحه رفت و با رهبری طالبان روی موضوع صلح بحث کرد.

انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا گفته که از حکومت ترکیه می‌خواهد تا در روزهای نزدیک، میزبان مذاکرات بین افغان‌ها باشد.

عطا محمد نور رئیس اجرائی حزب جمعیت اسلامی هم به تازگی به رادیو آزادی گفت، زلمی خلیل‌زاد در این مورد مشخص با آن‌ها گفتگو کرده.

عطا محمد نور، رئیس اجرایی جمعیت اسلامی افغانستان
عطا محمد نور، رئیس اجرایی جمعیت اسلامی افغانستان

او می‌گوید: "ممکن با حضور برخی کشورها و مدیریت ملل متحد، آن هم در ترکیه، کشوری که مورد تائید مردم افغانستان است، نشست دایر شود. کمی با قوت‌تر و با تیم قدرتمند تر مذاکرات پیش برود."

مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه هفته گذشته به مناسبت صد سالگی آغاز روابط دپلوماتیک کشورش با افغانستان گفته بود، ترکیه برای برقراری امنیت در افغانستان، سهم گرفته و تا هنگامی به حضورش در این کشور ادامه خواهد داد که به گفتۀ او برادران افغانش بخواهند.

به دنبال سپردن طرح تازه از سوی زلمی خلیل‌زاد به حکومت افغانستان، رئیس جمهور اشرف غنی شنبه گذشته گفت که بدون انتخابات، به هیچ صورت به معامله برای واگذاری قدرت آماده نیست.

وزیر خارجه امریکا در نامه‌اش گفته است، حکومت کشورش، آتش‌بس ۹۰ روزه را پیشنهاد کرده که هدف آن جلوگیری از عملیات بهاری طالبان و حمایت تمامی جوانب سیاسی از مصالحه است.

انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا
انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا

در پایان نامۀ انتونی بلینکن آمده که ایالات متحده برای خروج کامل نیروهایش در ماۀ می از افغانستان غور می‌کند اما بررسی‌ها روی سایر گزینه‌ها را هم آغاز کرده.

دونالد ترمپ رئیس جمهور پیشین امریکا، در آخرین روزهای کاری‌اش، شمار نیروهای کشورش را در افغانستان از ۴،۵۰۰ به ۲،۵۰۰ تن کاهش داده بود.

XS
SM
MD
LG