لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۸

اتمر: تمرکز دستگاه دیپلوماسی ظرف یک سال اخیر حمایت از روند صلح بوده است


محمد حنیف اتمر وزیر خارجه افغانستان
محمد حنیف اتمر وزیر خارجه افغانستان

وزیر خارجه افغانستان گفته که تمام نیرو، منابع و تلاش‌های دستگاه دیپلوماسی این کشور در یک سال اخیر بر ایجاد و حفظ اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی برای حمایت از روند صلح متمرکز بوده است.

حنیف اتمر روز دوشنبه (۱۸ حوت) در جلسه سالانۀ گزارش‌دهی دولت به ملت گفت: "ما تلاش کردیم که دو مورد را در سال گذشته اولویت بدهیم: اول دیپلوماسی فعال بخاطر اجماع [برای حمایت از صلح در افغانستان]، دوم دیپلوماسی فعال بخاطر اجماع جهان اسلام که آن را بعضاً به دیپلوماسی دینی هم مسمی کرده‌اند."

آقای اتمر گفت که برای ایجاد اجماع منطقه‌ای و جهانی برای حمایت از روند صلح افغانستان در یک سال اخیر با ۳۸ کشور منطقه و جهان در شش دور گفت‌وگو شد.

به گفته او، دولت افغانستان با مقام‌های این کشورها در دو گروه همکاری منطقه‌ای و جهانی در سطوح مختلف وزیران و سفیران گفت‌وگو کرده است.

آقای اتمر همچنین برگزاری کنفرانس ژنیو را نه تنها موفقیتی در راستای دریافت وعده کمک ۱۳ میلیارد دالری جدید کشورهای جهان به افغانستان بلکه برای ایجاد اجماع جهانی برای حمایت از روند صلح افغانستان با اهمیت دانست.

او برگزاری این کنفرانس را نتیجه تلاش وزارت خارجه در راستای اجماع سیاسی جهانی برای حمایت از برقراری صلح پایدار در افغانستان دانست.

کنفرانس ژنیو در اوایل ماه قوس گذشته به میزبانی مشترک افغانستان و فنلند برگزار شد. در این کنفرانس ده‌ها کشور و سازمان بین‌المللی با اعلام کمک ۱۳ میلیارد دالری، بر حفظ دستاوردهای دو دهه گذشته، حمایت از روند صلح و نقش معنی‌دار زنان در صلح تأکید کردند.

وزیر خارجه افغانستان در حالی از موفقیت وزارت تحت امرش در زمینه جلب حمایت جهانی و منطقه‌ای از روند صلح سخن می‌گوید که اخیراً تلاش‌ها برای رسیدن به راه‌حل سیاسی برای پایان جنگ افغانستان شتاب بیشتری گرفته است.

مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان پس از وقفه چند هفته‌ای از سر گرفته شده و دولت امریکا هم فعالیت‌های خود را در این مورد افزایش داده است.

اخیراً زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان با مقام‌های حکومتی و رهبران سیاسی و همچنین نمایندگان گروه طالبان دیدار کرد.

دولت افغانستان برقراری صلح را در صدر اولویت‌های خود قرار داده است. به همین ترتیب، این موضوع در صدر اولویت‌های سیاست خارجی افغانستان هم قرار گرفته است.

با این حال، انتقادهایی هم مطرح شده که وزارت خارجه نتوانسته اجماع باثباتی برای حمایت روند صلح کشور به وجود آورد. هنوز هم میان کشورهای مختلف بر سر مسئله صلح افغانستان اختلاف نظرهای مهمی وجود دارد.

حتی برخی از احتمال اختلاف نظر میان افغانستان و امریکا، به عنوان بزرگ‌ترین شریک استراتژیک دولت افغانستان، اشاره می‌کنند. نامه اخیر آنتونی بلینکن و واکنش تند مقام‌های دولت افغانستان به این نامه، می‌تواند در همین راستا تلقی شود.

XS
SM
MD
LG