لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۰

حاشیه‌های صلح افغانستان؛ زلمی خلیل‌زاد با مقام‌های پاکستانی گفتگو کرد


آرشیف، دیدار زلمی خلیل‌زاد با مقام‌های پاکستانی
آرشیف، دیدار زلمی خلیل‌زاد با مقام‌های پاکستانی

زلمی خلیل‌زاد نمایندهٔ خاص امریکا برای صلح افغانستان برای دیدار و گفتگو با رهبران نظامی و ملکی پاکستان، در اسلام‌آباد است.

گفتگوی دیروز (۸ مارچ) زلمی خلیل‌زاد با رهبران نظامی پاکستان جلب همکاری اسلام‌آباد در پروسه صلح افغانستان بوده است.

خلیل‌زاد را در دیدار با رهبران نظامی پاکستان جنرال سکات میلر قوماندان عمومی قوای مسلح امریکا و ناتو در افغانستان همراهی می‌کرد.

او در نشستی با جنرال جاوید قمر باجوه لوی درستیز، جنرال فیض حمید رئیس ادارهٔ استخبارات آی‌اس‌آی و محمد صادق نمایندهٔ ویژهٔ پاکستان برای افغانستان روی مسلهٔ صلح صحبت کرد.

سکات میلر، قوماندان نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان در نشست با مقام‌های پاکستانی زلمی خلیل‌زاد را همراهی کرد
سکات میلر، قوماندان نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان در نشست با مقام‌های پاکستانی زلمی خلیل‌زاد را همراهی کرد

طاهر خان خبرنگار رادیو مشال بخش پاکستان رادیو آزادی دیروز ( دوشنبه، ۱۸ حوت) گفت: "در اعلامیهٔ اردوی پاکستان جزئیات بیشتر ارایه نشده. تنها گفته شده که بر سر موضوع صلح در افغانستان و امنیت منطقه بحث شده است. در اعلامیه همچنان آمده که خلیل‌زاد از نقش پاکستان در پروسهٔ صلح افغانستان ستایش کرده است. اما تاکنون سفارت ایالات متحده در اسلام‌آباد و دفتر خلیل‌زاد در مورد نشست امروز (دوشنبه) چیزی نگفته."

اما برخی گزارش‌ها حاکی از آن اند که زلمی خلیل‌زاد در دیدار دیروزش درباره تشکیل حکومت جدید و تقسیم قدرت با رهبران نظامی پاکستان بحث و گفتگو کرده است.

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان هفته پیش طرح جدید را با رهبران حکومت افغانستان در کابل شریک کرد. برخی مقام‌های حکومت افغانستان این طرح را طرح تسریع روند صلح خوانده اند.

خلیل‌زاد پیش از آن با اس‌جی شنکر وزیر امور خارجه هند در بارهٔ پیشرفت‌ها در گفتگوهای صلح بحث کرده.

شنکر روز یک‌شنبه در توییتش نوشته که خلیل‌زاد با او تماس تلفونی گرفته و درباره پیشرفت در پروسه صلح بحث کرده است.

زلمی خلیل‌زاد پس از دیدار با مقام‌های افغان در کابل، راهی دوحه قطر شد. او در آنجا با رهبری دفتر سیاسی طالبان دیدار کرد.

در خبری دیگر در اراتباط به صلح افغانستان، انتونی بلینکن وزیر خارجهٔ امریکا در نامه‌ای به رهبران افغان نوشته که ایالات متحده با شرکایش و کشورهای منطقه با یک سطح بلند دپلوماتیک تلاش می‌کند که به همکاری سازمان ملل متحد زمینه یک مصالحه سریع و همچنان آتش‌بس همه‌جانبه را در افغانستان فراهم کند.

انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا
انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا

همزمان با این، شورای عالی مصالحهٔ ملی می‌گوید، آن‌ها دعوتنامه یک کنفرانس را در باره صلح افغانستان در مسکو بدست آورده‌اند.

رجب علی دانش مشاور ارشد عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی شام دیروز به رادیو آزادی گفت، روسیه می‌خواهد یک کنفرانس همه جانبه صلح افغانستان را، دعوت کند.

او می‌گوید: "این دنبالهٔ همان دپلوماسی قدیم روسیه است که اگر به یاد باشد شش، هفت ماه قبل هم آن‌ها جلسهٔ را برگزار کرده بودند، اما محدود به یک مجمع شخصیت‌های سیاسی. ولی این بار با توجه این که شرایط یک مقدار فرق می‌کند، پروسه صلح یک جهش خاصی گرفته و همه کشور ها تلاش می‌کنند، در این راستا جلسات و کنفرانس‌ها را برگزار کنند."

اما شورای عالی مصالحهٔ ملی افغانستان می گوید که در مورد اشتراک در این کنفرانس تاکنون تصمیم نگرفته.

این شورای می‌گوید، در این کنفرانس که تاکنون موعد برگزاری آن مشخص نبوده، همچنان معلوم نیست که در کنار رهبران دولت افغانستان، رهبران طالبان و همچنان نمایندگان ایالات متحده و دیگر کشورهای منتطقه هم دعوت شده‌اند، یا نه.

XS
SM
MD
LG