لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۲

هشت صبح: نامه انتونی بلینکن سبب نفاق سیاسی در حوزهٔ جمهوریت شده است


روزنامه‌های کابل
روزنامه‌های کابل

نامه انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا به رهبران افغانستان یکی از موضوع‌های اصلی مورد بحث در سرمقاله های روزنامه‌های چاپ امروز کابل است.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح با اشاره به نامه انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا که به تازگی به رهبران افغان فرستاده، نوشته است این نامه سبب دو دسته‌گی و نفاق سیاسی در حوزهٔ جمهوریت کشور شده است.

سرمقاله‌نویس نگاشته است هر چند این دو دسته‌گی و نفاق قبلا هم وجود داشت اما حالا رسانه‌ای شده است.

نویسنده به واکنش ارگ و سپیدار در برابر نامه وزیر خارجه امریکا نیز اشاره کرده و نوشته است ارگ ریاست جمهوری از این نامه انتقاد کرده اما سپیدار نامه وزیر خارجه امریکا را واقع‌بینانه توصیف کرده است.

به باور نویسنده طرح دولت انتقالی در افغانستان بسیار گسترده بوده است مردم عام تصور می‌کنند که امریکایی‌ها این بار قضیه افغانستان را یک طرفه خواهند کرد و محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور ناگزیر است از قدرت کنار برود و به طرح دولت انتقالی تن دهد.

  • مسیر

روزنامه مسیر نوشته است پس از نامه وزیر خارجه امریکا به رهبران حکومت چنین معلوم می‌شود که حکومت با فشار شدید امریکا روبرو شده است.

در سرمقاله آمده است، پیش از این رئیس جمهور غنی در مورد تکمیل شدن زمان قدرت و پس از آن سپردن قدرت به رئیس جمهور آینده صحبت می‌کرد اما حالا می‌گوید برای برگزاری انتخابات پیش از وقت حاضر است.

نویسنده افزوده است اگر طالبان و دیگر طرف‌ها طرح تازهٔ امریکا را بپذیرند پس حتما این طرح عملی می‌شود و این ممکن نیست که در کابل مقام‌ها برای جلوگیری از عملی شدن آن مقاومت کنند.

زیرا به باور نویسنده از یک‌سو حکومت این توانایی را ندارد و از طرف دیگر اعتماد خود را هم در میان مردم از دست داده است که مردم در کنارش بی‌ایستد.

  • هیواد

و روزنامه دولتی هیواد هم سرمقاله اش‌را به نامه انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا اختصاص داده است.

نویسنده معتقد است وزیر خارجه امریکا تلاش کرده تا برای حکومت افغانستان هشدار بدهد که اگر رهبران افغان به سخنان وی توجه نکنند با سرنوشت دهه ۹۰ روبرو می‌شوند.

به باور نویسنده، در نامه وزیر خارجه امریکا آمده است مساله افغانستان باید در چند هفته جمع شود و در این مورد نشست بزرگ به میزبانی ترکیه برگزار و در آن تفاهمنامه صلح هم نهایی می‌شود.

نویسنده تاکید می‌کند امریکا در تلاش این نباشد که فشارها را برای یک صلح تحمیلی بر حکومت افغانستان بیافزاید بلکه به گفته نویسنده، نظام جمهوریت حمایت جامعه جهانی و بسیاری کشورها را با خود دارد زیرا شورای امنیت، سازمان ملل متحد و جینوا برای حفظ دستاوردهای این کشور تعهد کرده‌اند.

نویسنده همچنین نگاشته است، افغانستان خود ارزش تاریخی، جیوپولیتیکی و استراتیژیک دارد که صلح و ثبات آن تاثیر مستقیم بر منطقه و جهان دارد.

XS
SM
MD
LG